Vad som gäller när man vill sälja noveller till Hemmets Veckotidning

I samband med att jag skrev ett inlägg om att jag funderade på att inte skriva någon ytterligare novell för att skicka in till Hemmets Veckotidning, fick jag kontakt med Pia Ljungqvist på Hemmets. Inlägget jag skrivit handlade kort om att jag läst en kommentar på deras sida där en kvinna skrev att hon först blivit lovad av Hemmets att de skulle köpa hennes novell, men att de sedan ändrat sig. Utifrån den kommentaren och att Hemmets Veckotidning inte hade bemött just den delen av kommentaren, tyckte jag att det inte längre kändes lika meningsfullt att fortsätta skriva noveller och skicka in till dem. Tänk ifall de gjorde likadant mot mig?

Pia Ljungqvist förklarade dock bakgrunden till just det här fallet och det gav mig mer förståelse. Det var aldrig fråga om att lura någon novellist, utan det låg annat bakom och handlade även om ett missförstånd. Pia förklarade också hur urvalet av noveller går till. De köper nämligen inte in novellerna kronologiskt, utan de kollar regelbundet i sitt arkiv efter noveller som passar in på längd, årstid m.m. Därför kan det ta lite längre tid innan man får svar.
 
 

Den informationen borde verkligen stå i klartext på deras novellsida, vilket jag också skrev till Pia. Att låta det stå på hemsidan är känns ärligare och ger novellisterna mer förståelse till varför det kan dröja innan man får ett svar. Om den informationen hade funnits på sidan tror jag att färre hade blivit irriterade på varför det tar tid att få svar. Jag uppfattade hur som helst Pias svar som att hon skulle ta tag i det.

Den här kontakten har alltså fått mig att ändra inställning och jag har nu beslutat mig för att fortsätta att skriva noveller och skicka in till dem. I skrivande stund har jag bestämt mig för att redigera en novell som jag skrivit tidigare och skicka in. Jag tror att just den novellen kan passa in mer än den tidigare som jag skickade in. Vi får se vad Hemmets tycker.


Dagens citat:

"Glädje och sorg går hand i hand. Sorg är en del av livet. Vi måste hitta lyckan som ligger bortom det."
(Debdas)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Så bra citat!