Betygsätta böcker?

Bokbloggsfråga: Betygsätter du de böcker du läser och skriver om på din blogg? Hur fungerar ditt betygssystem i så fall?
 
 
 
På bloggen betygsätter jag aldrig de böcker som jag har läst. Jag brukar tycka att mitt omdöme är tillräckligt talande. Dessutom tycker jag inte att några siffror säger något om en bok eller film eller vad det nu må vara. Alla tycker ju olika och betygsätter på olika sätt. Jag brukar gå på känsla när jag betygsätter på olika sidor, medan älsklingen höll sig till ett visst system när han betygsatte filmer på Filmtipset.
 
På boktipset betygsätter jag alltid böcker i enlighet med deras femgradiga system, men då går jag som sagt på känsla. Det är ytterst få böcker som får fyra eller fem stjärnor av mig. Då krävs det att berättelsen har varit något extra. Berört mig på något sätt. Fått mig att drömma mig bort.


Dagens citat:

"Om nu inte ens ett fikon blir färdigt på ett ögonblick eller ens inom en timme, hur kan du då begära att en människosjäl skall inom en så kort tid och utan möda mogna? Inbilla dig det inte säger jag dig!"
(Epiktetos)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie