Favorit bland ljudböcker och uppläsare?

Bokbloggsjerka: Vilken är din favorit när det gäller ljudböcker (bok, uppläsare eller både och)?
 
Mitt spontana svar när det gäller vilken ljudbok som är min favorit, är Flyga drake. Åh! Tanken på den boken värmer alltid mitt hjärta. Jag funderar på att faktiskt köpa den och ha i hyllan - så bra var den! Och det var även här som jag stiftade bekantskap med Krister Henriksson som uppläsare. Jag erkänner att jag inte var så förtjust i honom som skådespelare (då jag mest sett Kurt Wallander-filmerna och dessa tyckte jag inte om), men efter den här ljudboken blev jag nog allt lite förälskad i hans uppläsningsförmåga. Därför blir Krister Henriksson mitt svar på min favorit när det gäller uppläsare. Tack vare honom har jag kunnat lyssna på ljudböcker som jag annars skulle ha avslutat mitt i eller till och med tidigare!
 
 
 
Fast det finns fler uppläsare som är värda att lyftas fram. Näst efter Krister Henriksson kommer faktiskt Anders Ekborg. Den mannen kan både skådespela, sjunga OCH högläsa böcker. Jag är imponerad. Det är alltid lika behagligt att lyssna på honom när han läser upp böcker.
 
En annan uppläsare som förvisso är duktig, men ändå inte lika duktig som Anders Ekborg och Krister Henriksson, är Rachel Mohlin. Hon ändrar rösten efter vilken karaktär som pratar utan att det känns överdrivet eller jobbigt och hon lever sig in i texten på ett underhållande sätt. Jag lyssnar gärna på henne, även om jag föredrar de båda herrarna ovan lite mer.
 
Vilka favoriter har du?


Dagens citat:

"Tänk om tankar bara är tankar och att de försvinner och blir overkliga så fort du slutar tro på dem."
(Tomas Lydahl)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Katten Jones:

Jag vet inte om jag nämnt det förut, då jag tipsar om det så ofta jag kan, men om du kan tänka dig att lyssna på engelska så är Neil Gaiman som läser Neil Gaiman helt fantastisk. Det är ju inte alla författare som läser in sina egna böcker. Neil gör det dessutom väldigt bra! För mig började det med att jag såg ett tal han höll via youtube och han avslutade med en kort skräckhistoria han skrivit (han började även med ett utdrag ur The Ocean at the End of the Lane). Nästan omedelbart köpte jag Stardust som ljudbok och den gick som godnatt-saga hos oss i några månader. Vi lyssnade på den flera gånger dvs, men när man använder en bok som godnatt så behöver den tåla det också. Man ska kunna somna även om det är spännande och då behöver man redan veta vad som händer ;) Har så klart lyssnat på den när jag inte försökt sova också. Det är en favoritbok! Föredrar den på engelska, men jag har den på svenska också.

Svar: Jo, jag tror att du har nämnt detta tidigare. Åtminstone att du gillar Neil Gaiman. Hmm, det låter onekligen intressant. Jag ska ta och kolla på det där. Jag brukar föredra böcker på svenska (antagligen av lathet?), men jag ska försöka ta mig tid att lyssna på denne Gaiman. Tack för tipset! :-)
Jessica