Relationers ge och ta

Det här är något som jag har gått och funderat ett tag på. Hur länge ska man ge en ny bekantskap en chans? När är det dags att avsluta en vänskapsrelation? Vad är meningen med olika bekantskaper?
 
Jag tycker mycket om att stifta nya bekantskaper och på det sättet är internet riktigt bra, eftersom man på det sättet ganska enkelt kan komma i kontakt med nya människor. Utan internet hade antagligen jag och älsklingen inte fått kontakt med varandra. Jag är också av den uppfattningen att man inte ska döma ut någon på en gång, utan jag vill gärna ge människor en ärlig chans. Se vad de går för. Men hur länge ska man då ge någon en chans? Vad är rimligt?
 
Efter att jag haft mailkontakt ett tag med en ny bekantskap, pratade jag lite om detta med en vän (dock utan att nämna några detaljer). Utifrån mina beskrivningar och funderingar tyckte min vän att jag borde avsluta den där bekantskapen, eftersom min vän inte ansåg att det gav mig något. I min väns ögon tog det bara av min energi.
 
 
Är det verkligen ett kriterium för en vänskap? Att det måste ge en själv något? Visst, min vän hade rätt. Så långt in i den bekantskapen gav den här kontakten mig ingenting. Däremot tycktes jag ge personen något: någon att prata av sig hos. Därför kände inte jag att det var rätt av mig att bara avsluta vår bekantskap, för jag vet själv hur uppskattat det är att ha någon att prata med.
 
Fast min vän hade också rätt på en annan punkt. Bekantskapen slukade en del energi av mig. Är det då värt att utstå det - när det gäller en person som man knappt känner - bara för att personen behöver någon att prata med? Hur långt är det värt att gå för att ställa upp för någon annan? Hur mycket av sig själv ska man offra?
 
Jag är fortfarande kluven. Visst vill man gärna ha ut något av en relation och i längden kan det vara frustrerande att jämt vara den som ger och ger, utan att få något tillbaka. Men vad exakt är det som man ska få tillbaka? I just det här fallet vet jag faktiskt inte riktigt vad jag förväntar mig av den här bekantskapen. Dock känns det inte som att personen egentligen vill lära känna mig, trots att personen själv säger det. Det är bara jag som ställer frågor. Jag har knappt berättat om mig själv, för det mesta fokuset ligger på personen själv och dennes intresse.
 
Vad är dina tankar om det här?
 
 
Uppdatering: Denna kontakt har redan tagit slut, då personen blockerat mig. Anledningen till blockeringen är för mig oklar.


Dagens citat:

"Det inre ljuset, som skiner fridfullt och tidlöst i hjärtat, är den verklige gurun."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Katten Jones:

Det här är ju en sådan där typiskt svår grej den också. Vad en själv vill och orkar är ju liksom individuellt. För vissa människor är det rent givande att känna att de "bara" är ett stöd och det känns helt okej medan det för en annan kan vara rent tärande. Hur det är för dig vet ju så klart bara du.

Är man en väldigt snäll person så kan man förvisso "fastna" med människor som bryter ner en dock. Jag tror att det är viktigt att lyssna på sig själv, om det inte känns bra när man ska öppna det där mailet eller svara på det där samtalet eller vad det nu kan vara så är det kanske en destruktiv relation man har till den personen. Då kan det vara klokt att backa även om man kanske får dåligt samvete.

Svar: Jo, du har rätt i att det är individuellt vad man orkar eller ej. Jag kan känna att jag gärna är ett stöd för de jag känner och står nära. Då lyssnar jag gärna på deras problem - och jag vet att de gör samma sak för mig när jag behöver det. Fast hur man ska tänka när det gäller nya relationer är som sagt klurigt. Jag vill gärna lära känna andra personer, men att då aldrig ha samtal som syftar till att båda ska lära känna varandra, utan endast dagligen höra enbart om den andra personens stora intresse, kan jag känna inte ger så mycket. Visst kan jag vara ett stöd även åt personer som jag inte känner, men jag känner att det inte är att vara ett stöd när personen bara vill prata om sitt stora intresse utan att bry sig om något annat. Men det är bara så jag känner.
Jessica

#2 - - Katten Jones:

Nej, det låter som en väldigt ensidig relation och jag förstår det som att det inte är vad du trivs bäst med. Så den typen av relation gissar jag att du klarar dig bättre utan. Fast jag förstår ju att det inte är roligt att känna sig bortvald ens av sådana personer. Å andra sidan vet de inte vad de missar, för de var dumma nog att inte ta reda på vem du är.

Svar: Nej, jag föredrar när båda parter är lika intresserade av att lära känna varandra. Det är sådana relationer som jag får ut mest av. Nja, jag hade föredragit om den här personen hade gett mig en förklaring till varför personen blockerade mig. Jag tror att det har att göra med att jag dröjde ca en vecka med att svara och personen hade börjat tjata på mig om att svara oftare, vilket jag sade ifrån om. Men men. Som du säger klarar jag mig bättre utan den typen av kontakter. Finns andra som jag kan lägga ned min tid på. :-)
Jessica