Namnbyte på gång igen

Äntligen kommer det bli verklighet - det som jag har efterfrågat i flera år! Du som har följt mig ett tag kanske minns att jag inför mitt bröllop både blev besviken och förvånad över att vi i Sverige inte kan ha dubbla efternamn? Du hittar det inlägget här ifall du vill friska upp minnet.
 
Kanske blir du nu lika förvånad som jag blev då - för visst finns det en hel del som har två efternamn? Jovisst, men båda namnen betecknas inte idag i lagens mening som efternamn. För att ha "dubbla efternamn" måste det ena registreras som mellannamn, medan det andra registreras som efternamn. Mellannamnet anses många gånger som ett extra efternamn, men dessvärre inte alltid. Om du vill fördjupa dig i reglerna, hittar du den nuvarande namnlagen här.
 
 
 
När jag säger "mellannamn" menar jag inte extra förnamn, som många gånger slarvigt benämns som mellannamn, vilket jag trodde till en början då jag skulle ansöka om att få älsklingens efternamn som mellannamn. Man kan ha flera förnamn, varav ett tilltalsnamn. Jag själv har två förnamn, ett mellannamn (= älsklingens efternamn) och ett efternamn (= det efternamn jag hade under min uppväxt).
 
Detta är väl förvisso inget egentligt problem. Jag har ju överlevt de senaste fem åren med denna konstruktion. Vad som dock blir ett problem med dagens namnlag, är som de två personer som gifter sig vill ha bådas efternamn som ett gemensamt dubbelnamn. Det går nämligen inte. Antingen kan båda ta den enas efternamn som efternamn, eller så kan man göra som jag gjorde (en tar den andras efternamn som mellannamn). Dock får inte den andra göra på samma sätt. Då återstår det att båda tar varandras efternamn som mellannamn, men då blir inte namnföljden likadan för de båda personerna.
 
 
 
Men nu kommer det bli ändring! Den 1 juli 2017 träder den nya namnlagen i kraft och kommer i korthet innebära:
  • "barn inte längre får ett efternamn automatiskt efter födsel eller adoption
  • alla efternamn ska fås genom ansökan
  • det ska finnas många möjliga efternamn att välja bland
  • de vanligaste efternamnen ska kunna väljas av alla
  • det ska gå att ha dubbla efternamn
  • det ska bli enklare att byta namn och det ska gå att byta namn flera gånger."
 
Du hittar information om den nya namnlagen här.
 
Ända sedan jag hörde talas om att det var på förslag att namnlagen skulle ändras, har jag med spänd förväntan hållit koll. Man kommer inte kunna ta något namn som mellannamn i fortsättningen, men de (bland annat jag) som redan har ett mellannamn kommer få möjlighet att göra om det till ett extra efternamn - vilket jag naturligtvis kommer göra. Då kommer ju mitt "dubbla efternamn" vara på riktigt. Som tur är kommer jag inte behöva fixa något nytt körkort, då det på körkortet inte har gjorts någon skillnad på mellan- och efternamn.
 
Jag välkomnar denna ändring i namnlagen med öppna armar, då det kommer underlätta för familjer som vill ha samma efternamn, men kanske inte vill "byta bort" sitt eget. Jag ville ju inte det, då mitt eget efternamn är ett släktnamn (gavs till min farfars farfar när han var soldat).
 


Dagens citat:

"Dåren ropade på torget. Ingen stannade för att svara. Så bekräftades det då att hans teser var oemotsägliga."
(Dag Hammarskjöld)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie