Den otåliga klienten

Under de tre år som jag varit på byrån har jag fått uppleva olika slags klientkontakter. Vissa kan vara trevliga, medan andra kan vara utmattande.
 
Ett exempel på utmattande klientkontakt, är en av min chefs nyare klienter. I början ringde klienten flera gånger nästan varje dag och ställde frågor - innan min chef hade åtagit sig klientens ärende! Samma dag som klienten skulle komma på besök hos oss under eftermiddagen, ringde klienten två eller tre gånger under förmiddagen och ställde frågor till mig angående den specifika process som klienten blivit indragen i av motparten. Jag svarade att jag dessvärre inte kunde besvara dennes frågor och förklarade att det fick klienten ta upp med min chef under eftermiddagens besök. Gång på gång fick jag förklara detta för klienten, för denne fortsatte att ställa den ena frågan efter den andra, trots att jag sagt att dessa inte var några frågor som jag kunde besvara.
 
 
Jag kan ha förståelse för att man känner sig förvirrad när man plötsligt blir indragen i en tvist eller brottmål och att man då har massvis av frågor. Fast om man ska träffa sitt ombud samma dag, borde man inte då kunna vänta med dessa frågor till dess? Och framför allt om man faktiskt inte har något pågående ärende hos advokaten/juristen? Visst hade klienten - som för övrigt inte varit klient hos oss tidigare - fått en tid för besök, men en tid för ett första besök innebär inte per automatik att man har ett pågående ärende. Därför kan man inte heller förvänta sig att advokaten (eller ens dennes sekreterare) ska ställa upp närhelst man har en fråga som behöver besvaras. Det får helt enkelt vänta till det första besöket. Det är först efter detta första besök som man har ett pågående ärende, om inte besöket enbart slutar i en rådgivning. I sådana fall anses ärendet avslutat och om man vill ha fortsatt hjälp, får man boka in ett nytt besök.


Dagens citat:

"Hellre en ände med förskräckelse än en förskräckelse utan ände."
(Ferdinand von Schirr)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie