Jobblista

För ett tag sedan hittade jag en ganska rolig lista hos Atilio som handlar om ens jobb. Så nu tänker jag äntligen ta mig tid att besvara den. Ska bli spännande att se resultatet. ;-) Då kör vi!
 
 
1. Vad ville du bli när du var liten?
Jösses ... Vad ville jag INTE bli? Nåväl, jag ville i alla fall bli bland annat sångerska, skådespelerska, veterinär och lärare. Tror att det var redan på lågstadiet som jag bestämde mig för just lärare.

2. Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Tonåring ... Hmm ... Fram till vårterminen i åttan (då var jag ca 14,5 år) ville jag som sagt bli lärare. Fast under den våren (vågar inte räkna ut vilket årtal det var, haha!) kände jag mig inte lika säker på val av yrke. En i klassen som sporadiskt pratade med mig (när ingen annan var i närheten och såg förstås) föreslog att jag kunde bli advokat, med tanke på vilka bra betyg jag hade. Just då var jag väldigt anti mot just advokater, i och med att jag inte förstod hur Peter Althin kunde försvara Anna Lindhs mördare (vilket jag förstår idag), så advokat var inget alternativ. När jag tog upp saken med min pappa föreslog han advokatens motsats - åklagare.
 
Kort och gott: Under halva tonårstiden trodde jag att jag skulle bli lärare och under den senare halvan var jag övertygad om att det var åklagare som jag skulle utbilda mig till.

3. Vilka var dina bästa / sämsta ämnen i skolan?
Jag tolkar bästa resp. sämsta ämnen som de ämnen man tyckte bäst resp. minst om. Om man ska gå efter vilka betyg jag fick, kommer listan i så fall se annorlunda ut. Dessa ämnen förändrades dock genom åren, så jag listar dem efter högstadiet samt gymnasiet.
 
Högstadiet
Bästa ämnen: Svenska, musik (så länge ingen annan hörde mig sjunga), franska och syslöjd.
 
Notering: Jag gillade svenska och musik, men läraren tycktes ogilla mig (han erkände vid ett utvecklingssamtal att han ständigt letade efter brister hos mig), så jag hade inte direkt några varmare känslor för läraren.
 
Sämsta ämnen: Engelska, gymnastik, matematik och NO.
 
Gymnasiet
Bästa ämnen: Svenska, musik/kör (så länge ingen annan hörde mig sjunga), rättskunskap, psykologi, geografi  och franska.
 
Sämsta ämnen: Engelska, gymnastik, matematik, filosofi och internationella relationer.
 
 

4. Vad gjorde du efter gymnasiet?
Året ditekt efter gymnasiet studerade jag retorik (grundkurs och sedan fortsättningskurs vid Lunds universitet). Därefter blev det en termin med två juridiska distanskurser. Halvåret därefter var jag arbetslös, men hösten 2010 kom jag in på paralegalutbildningen och tog min paralegalexamen sommaren 2012.

5. Vilket var ditt allra första jobb?
Räknas praktik in? För min allra första prao/praktik var på Bellevuegårdsbiblioteket i Malmö (våren 2004 om jag inte minns fel).
 
Mitt första (och enda) sommarjobb var som fastighetsskötare (typ?) på Stena Fastigheter, sommaren 2007.
 
Mitt första "riktiga" jobb var på Hyresnämnden. Där jobbade jag från juni 2012 till juni 2013 (blev nästan exakt ett år, var nog bara en vecka ifrån).

6. Vad har du haft mer för yrken?
Haha! Okej, för att det här svaret inte ska bli alltför tråkigt (för jag har ju inte haft särskilt många jobb i mitt 27-åriga liv), räknar jag även med de praktikplatser jag haft (men räknar inte upp jobben ovan).
 
Två veckors praktik i djuraffär, en månads praktik i matbutik, tre månaders praktik på tingsrätt, tre månaders praktik på åklagarkammare samt ungefär ett års arbete på hyresnämnden.
 
 

7. Vad går ditt nuvarande jobb ut på?
Vill du ha den långa eller korta versionen?
 
Den extremt korta versionen: Att finnas till hands för min chef.
 
Den något längre versionen (men ändå i korta drag): Främst sköter jag det administrativa på kontoret, såsom hantering av inkommande post från klienter, privatpersoner, myndigheter m.m., svarar på diverse inkommande samtal, har kontakt med myndigheter m.fl. i olika sammanhang, bokar in klientbesök, förhandlingar m.m., upprättar förslag på yttranden, kostnadsräkningar, skrivelser m.m., beställer kontorsmaterial vid behov, sköter den löpande redovisningen (noterar inkommande och utgående betalningar). Etc. Utöver det hjälper jag min chef med diverse privata ärenden när hon behöver det. Och om hennes hund är på kontoret medan hon själv är på förhandling, får jag agera hundvakt.

8. Vilka är dina starka / svaga sidor på ditt jobb?
Starka sidor: Oavsett hur jag själv mår, försöker jag alltid se till att svara så trevligt jag kan i telefon samt ha ett trevligt bemötande. Jag gör alltid mitt allra bästa på jobbet. Bortsett från några få undantag, ser jag till att alltid komma till jobbet och vara här i tid.
 
Svaga sidor: Jag har blivit mindre stresstålig sedan min depression (men jag jobbar på det). Att boka in möten och förhandlingar så att chefen blir nöjd är svårt. Att säga ifrån till babbliga klienter - framförallt när jag inte har tid att lyssna på deras livshistorier.

9. Nämn något som du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb?
Tyvärr tror jag inte att det finns något på mitt nuvarande jobb som jag är extra stolt över. Inget som jag kan komma på i dagsläget.

10. Vad skulle du vilja jobba med om du inte hade det yrke du har i dagsläget?
Domstolshandläggare, åklagaradministratör eller författare. Just nu är det dessa yrken som ligger mig varmast om hjärtat. Jag ser fram emot den dagen jag kan jobba med något av dem.

11. Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Advokatsekreterare. Jag känner inte att jag passar för det här jobbet, men jag är i alla fall tacksam över att ha ett jobb. Det är inte alla som har den turen.

12. Vad gör du om fem år?
Om fem år skriver jag definitivt mer regelbundet och har även fått en del manus publicerade, samtidigt som jag jobbar på domstol eller åklagarkammare.
 
 
Hur skulle din egen lista se ut? :-)


Dagens citat:

"Tiden är alltid lång för barnet som väntar – på julen, på nästa sommar, på att bli vuxen. Lång också när det ger hela sin själ åt varje ögonblick av en lyckodag."
(Dag Hammarskjöld)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie