Lappugglespaning

Jag och älsklingen har verkligen otur när det kommer till att få se spännande djur. Under vår lilla bilutflykt sommaren 2014, då vi åkte uppåt landet, fick vi aldrig se någon björn eller annat spännande (även om jag var övertygad om att det var en björn utanför vårt tält samma kväll/natt då vi haft vår nära-döden-upplevelse). När vi var vid Kullaberg fick vi aldrig syn på någon tumlare (fast älsklingen fick kanske en liten skymt av en). Det är bara när vi besöker djurparker som vi får se spännande djur. Fast till och med då händer det att vi har otur ...
 
 
 
Hur som helst, en kväll fick älsklingen för sig att vi skulle ut på en utflykt lite söderut, eftersom han hade sett att det hade funnits en lappuggla någonstans neråt (nej, jag minns inte var vi var någonstans ...). Vi satte oss därför i bilen och åkte förväntansfulla ned.
 
 
 
När vi kom fram till platsen där ugglan tidigare synts, insåg vi att vi inte var de enda som ville träffa herr Uggla. Vi var nog cirka tio personer som stod och väntade. Och väntade. Och väntade. Jag småpratade med ett par kor under tiden, fast de tittade i och för sig mest föraktfullt på mig.
 
 
 
 
Till slut bestämde vi oss för att köra en liten runda och se om ugglan kanske hängde någon annanstans. Sagt och gjort, vi satte oss i bilen och brummade iväg. Dock var denna mytomspunna lappuggla som bortblåst. Antagligen kände den på sig att vi två skulle komma för att försöka se den och därför gömde den sig. Vår vanliga tur med andra ord ...
 
Aja, det var i alla fall en mysig utflykt. :-) Fast det hade inte skadat om vi fått se åtminstone en liten skymt av ugglan. Typ en vinge eller något. Jag är inte så kräsen av mig!


Dagens citat:

"En optimist är en person som bara ser ett grönt ljus överallt, medan en pessimist bara ser det röda stoppljuset. Den verkligt kloka människan är färgblind."
(Albert Schweizer)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie