När resenärerna kommer i kläm

2008 flyttades Falkenbergs tågstation ut från centrum till den plats där stationen idag är belägen (en liten bit utanför centrum). I samband med detta infördes en busslinje - linje 10 - som går mellan den nuvarande tågstationen och bussterminalen (den gamla tågstationen). Mycket praktiskt, eftersom denna linje är anpassad efter de olika tågavgångarna. Oftast ska det finnas en anslutande buss till det ankommande tåget.
 
Dock uppstår det lite problem när tågen är försenade, vilket jag under senaste tiden fått uppleva ganska ofta. Bussarna väntar nämligen endast tre minuter efter sin egen avgång - därefter kör de in till centrum. Det innebär att om tåget är cirka fem minuter sent, finns det inte alla gånger en buss som väntar. Den har redan kört. Har man då en tid att passa - som jag har på onsdagar - blir detta problematiskt eftersom nästa buss avgår först cirka 17 minuter senare. Sedan tar det runt 7 minuter att komma in till centrum. När detta inträffar på onsdagar, blir jag illa tvungen att skippa zumbaträningen, eftersom jag då inte hinner till Vesterhavshallen.
 
 
 
Jag kan till viss del förstå varför bussarna behöver avgå hyfsat i tid från stationen, i och med att de många gånger sedan ska köra tillbaka till stationen och för att hinna i tid till de kommande tågavgångarna behöver de avgå i tid för att hela schemat ska fungera. Fast det känns rätt snopet för oss resenärer att bussen - som ska vara anpassad för tågavgångarna och blivit till för att ta resenärer till och från tågstationen - inte står och väntar. Varför då ha en specifik linje för detta ändamål?
 
Det borde kunna gå att ordna på något sätt. Det är åtminstone vad jag gärna vill tro. Jag menar, ska min träning behöva bli lidande för att tåget är enbart fem minuter försenat? Det känns inte rimligt kan jag tycka och jag ska inte behöva stressa för att hinna. Min träning är naturligtvis bara ett exempel. Såklart finns det andra anledningar eller viktigare saker som folk behöver komma i tid till och riskerar att inte göra det när bussen inte väntar på oss.
 
Nåväl, det finns värre saker att vara med om. Jag behövde bara ventilera lite tankar kring detta.


Dagens citat:

"Hämnas oförätter med goda gärningar!"
(Lao-Tse)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie