Vad är syftet med "priset" Skämskudden?!

För ett tag sedan blev jag uppmärksammad på ett - i mina ögon mycket märkligt - pris; Skämskudden. På den sida där jag läste om "priset" stod det att Skämskudden delas ut till bland annat sämsta programledaren under året och att tidigare vinnare av priset är Malou von Sivers.
 
Naturligtvis förstår jag att det här priset är lite av ett skämt, men jag förstår faktiskt inte det roliga? Vilken ära ligger det i att bli utsedd till årets sämsta programledare? För mig är det samma sak som om varje arbetsplats skulle ha pris för årets sämsta medarbetare. Vilka signaler sänder ett sådant "pris" egentligen ut?
 
Jag förstår faktiskt inte varför man ska uppmärksamma insatser som man kanske tycker är dåliga. Är det inte bättre att fokusera på sådant som folk gör bra? Att utse någon till "årets sämsta ..." kommer antagligen få personen att enbart må dåligt. Jag skulle ha blivit väldigt ledsen över ett sådant "pris". Det är viktigare att lyfta fram sådant man gör bra, tycker jag. Såvida det inte rör sig om riktigt allvarliga fel, för då är det bra att uppmärksamma dessa så att man inte gör om det. Men det ska man inte få något "pris" för.
 
 
 
Det är lättare att ha roligt åt andras olycka. Men hur skulle man själv ha känt om man fått ett sådant här "pris"? Hade man tyckt att det hade varit lika kul? Även om en person på utsidan visar upp en stark fasad och säger att personen inte bryr sig, är risken fortfarande stor att det är just en fasad och att personen faktiskt tar illa vid sig av sådan här "utmärkelse". Att dela ut ett sådant här "pris" kan faktiskt knäcka mottagaren. Har de som ligger bakom Skämskudden tänkt på det?
 
Vi människor är redan bra på att haka upp oss på dåliga saker - framförallt sina egna misstag. Jag är åtminstone en sådan person och oavsett hur litet misstag jag än begår, kan det ge mig olidlig ångest. Jag kämpar dagligen med att jobba bort sådana tankar och försöker låta saker och ting rinna av mig. Jag tycker att vi i allmänhet borde bli bättre på att se det positiva runt oss. Uppmärksamma saker som görs bra. Jag är nämligen övertygad att sådant agerande kommer generera i fler bra saker.
 
Vad tycker du själv om Skämskudden?


Dagens citat:

"Säg kraftfulla saker på ett vänligt sätt och vänliga saker på ett kraftfullt sätt."
(James Gray)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie