Blå planeten

Ytterligare en utflykt som gjordes i somras var till Blå planeten i Kastrup i Danmark. Älsklingen hade kollat upp den här anläggningen tidigare och berättade att det var byggt så att man gick under hajbassängen! Hur häftigt låter inte det? Vi drog därför med oss mina föräldrar och brummade över Öresundsbron.
 
Tidigare har jag endast åkt tåg över Öresundsbron, så det blev lite av en upplevelse att göra det med bil. Visst, det finns häftigare saker att göra än att köra över en bro, men nu har jag i alla fall fått göra det också. :-) Finns massor av sätt att ta sig till lilla Danmark. ;-)
 
 
Bland det första som vi besökte var uttrarna! Såklart. ;-) Haha. Både älsklingen och mina föräldrar skrattade lite åt min nyfödda entusiasm över dessa små liv. Men hur kan man inte tycka om uttrar? De är ju hur söta som helst! Och den danska beskrivningen är inte heller helt dum:
 
 
 
Jo, jag vet. Jag är lättroad ...
 
Det var svårt att få ordentliga bilder och filmklipp på uttrarna, för de simmade omkring hej vilt hela tiden. Jag gjorde dock ett tappert försök, vilket du kan se nedan.
 
 
 
Tyvärr blev jag lite besviken på det här besöket. Jag hade förväntat mig mer. Visst var det häftigt att befinna sig under hajarna, men det var endast en liten, liten del av anläggningen. På det stora taget tyckte jag att anläggningen påminde om många andra vattendjursanläggningar. Så det är väl tur att anläggningarna inte är till för underhållning, utan för att bevara djuren. Vi människor är ju så duktiga på att förstöra för de vilda djuren ...
 


Dagens citat:

"Att se mig själv i alla och alla i mig själv är tveklös kärlek."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie