"Det är bara att boka om"

Att jobba som sekreterare på en advokatbyrå får en att fundera över både det ena och det andra.
 
Något som jag särskilt har i tankarna just nu, är hur lättvindigt advokater tycks ta på inbokade klientbesök. Visst har jag förståelse för att det finns annat som måste gå före, exempelvis förhandlingar där häktade är inblandade etc. Då får ju även polisförhör vika. För egen del har jag tappat räkningen på hur många gånger jag tvingats boka om polisförhör p.g.a. att min chef blivit tvungen att ta förhandlingar dessa dagar.
 
Fast även när det inte är sådana viktiga förhandlingar inblandade, verkar advokater tro att det bara är att ringa klienterna och säga åt dem att vi får ta besöket en annan dag. Fast om det motsatta skulle hända, är det inte lika populärt. Då kan advokaterna ta illa upp.
 
 
 
Jag kan förstå de klienter som blir upprörda över det här. Det skulle jag också blivit. Jag menar, om man har tagit ledigt från jobbet en specifik dag eller bytt arbetspass med en kollega, bara för att kunna komma till den inbokade tiden, då är det inte säkert att det är enkelt att byta dag. Kanske tillåter inte arbetsgivaren att man byter sin lediga dag. Det kan även finnas andra faktorer inblandade. Vad jag vill ha sagt är att jag utgår ifrån att klienterna planerar sina dagar efter dessa besök. Kanske är det inte så enkelt för dem att ta ledigt från jobb eller skola. Jag har ju själv svårt att ta ledigt.
 
Kanske är det bara enstaka advokater som tar det så här lättvindigt på inbokade besök, men det är tillräckligt illa. Givetvis kan det finnas skäl då ett besök måste bokas om, men att ha det som regel att dessa besök jämt och ständigt är utbytbara och får bokas om (oavsett anledning), känns inte riktigt okej. Åtminstone tar det emot för mig att behöva ringa dessa samtal.


Dagens citat:

"Skynda dig så slipper du stressa!"
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie