Konsten att trycka på knappen

Under min uppväxt i Malmö åkte jag mycket buss, eftersom min familj inte hade egen bil. Därför vet jag hur viktigt det är att trycka på stopp-knappen i tid och hålla reda på vilken hållplats man ska till. Det hände vid ett tillfälle att en busschaufför missade att stanna vid den hållplats som jag och min pappa skulle av på och när vi sade ifrån, skyllde han på att vi hade tryckt för tidigt på knappen. Efter det minns jag att jag var livrädd för att trycka dels för tidigt, dels för sent på den där röda knappen.
 
Vanor kan vara farliga. Vanligtvis är det ingen som trycker på stopp-knappen när vi ankommer till bussterminalen i Falkenberg, för det är alltid folk som ska av där. Dessutom är det linje 10:s ändhållplats. För den som inte känner till det, är linje 10 den busslinje som går mellan bussterminalen (gamla tågstationen) och (den nya - sedan 2008) tågstationen i Falkenberg. Hur som helst, vid ett par tillfällen har det hänt att föraren inte stannat och när vi bett honom att öppna dörrarna, har denne ursäktat sig med att denne missade att vi var kvar - för ingen tryckte på knappen.
 
 
 
Sedan en tid tillbaka har jag börjat promenera från Stortorget och hem. Det tar i princip lika lång tid som om jag skulle åka en hållplats till (till bussterminalen) och sedan promenera de fem minuter det tar att gå hem. Det är få saker här i livet som är säkra, men att det alltid finns folk som ska av på Stortorget är en sak som är säker. Därför tänkte jag inte på att trycka på knappen vid ett tillfälle, utan satt lugnt kvar och höll på med min mobil. När vi närmade oss Stortorget började jag - fortfarande utan att ta blicken från mobilen - att göra mig beredd att stiga av. Plötsligt började bussen svänga "kraftigt" åt höger och det gjorde mig minst sagt förvånad, för det finns ingen högersväng till Stortorgets busshållplats. Förvirrat såg jag upp och märkte att bussen redan passerat Stortorget och nu var på väg mot bussterminalen. Ingen hade tryckt på stopp-knappen. För första gången på åtminstone tre år, var det ingen som skulle hoppa av vid Stortorget. Snopet satt jag alltså kvar och åkte vidare till bussterminalen.
 
Denna upplevelse fick mig att förstå en viktig sak. INGET här i livet är säkert och det är viktigt att trycka på den röda knappen. Man kan inte lita på någon annan!


Dagens citat:

"Det är ingenting fel på förändring, bara den går i rätt riktning."
(Winston Churchill)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie