Små tjuvnyp i form av ord

Jag vet inte hur jag ska skriva det här inlägget utan att låta bitter, men jag känner att jag behöver ventilera dessa tankar och funderingar så jag kör bara på. Det får bära eller brista.
 
Det är inte alltid som folk i min närhet håller med mig i de beslut jag tar eller de åsikter som jag har. För mig är det helt okej. Alla måste inte tycka och tänka som jag. Vi är alla olika och har rätt till våra åsikter. Fast att ständigt bli pikad eller få - som jag ser det - små tjuvnyp i form av ord jämt och ständigt bara för att jag tycker eller tänker annorlunda, tycker jag är ganska lågt. För mig känns det som sandlådenivå och ändå är det vuxna människor som jag faktiskt har i åtanke som gör just så här.
 
Mitt beslut att flytta ifrån Skåne för att bo ihop med älsklingen verkar ha varit en ganska stor tagg i sidan på vissa personer i min närhet. Varje gång vi därefter träffades eller pratade i telefon, fick jag höra öknamn som de gett mig och hela tiden blev jag påmind om vilken dålig människa jag var som flyttat från Skåne. Jag var tydligen både det ena och det andra. Dock tycker jag att det konstigaste är att dessa personer fortsatte att hålla kontakten med mig. Om jag nu var så dålig - hade det inte varit enklare att bara klippa kontakten med mig?
 
Hur som helst slutade knorrandet kring min flytt när jag sade ifrån på skarpen. Fast tydligen var det också fel, för det borde jag väl ha fattat att allt bara var skämt? Mjo, kanske de första få gångerna, men att varje gång få höra detta blev inte så kul till slut. Och det allra lustigaste är att när jag gör liknande mot dessa personer, är det inte alls lika roligt. Då är jag bara elak. Märkligt.
 
 
 
Genom åren har jag gång på gång fortfarande fått kommentarer för både det ena och det andra från åtminstone en av dessa personer. Det som tycks vara hetast just nu är ett personligt beslut som jag tagit inför den här personen. Detta beslut är inte alls uppskattat och ett tag fick jag höra ganska mycket gnäll om det. Hur kunde jag ta ett sådant beslut? Hur kunde jag göra så mot den personen? Märk dock att detta beslut egentligen är ett personligt beslut som i grunden endast rör mig och älsklingen, men tydligen anser personen sig ha rätt att ha åsikter om det. Hur som helst, varje gång vi kommer in på det här ämnet (fast inte just mitt beslut, utan ämnet i allmänhet), får jag kommentarer som jag uppfattar som inlindad kritik.Och det är inte bara en gång det händer, utan så fort personen får en chans att prata om det, kommer dessa kommentarer.
 
Jag vet, utan att säga exakt vad det gäller kan det låta luddigt, men jag ska försöka vara så tydlig jag kan. I den här personens närhet finns det andra personer som gör det som jag har sagt att jag själv inte kommer att göra och då kan jag få kommentarer som kan tyckas vara oskyldiga, men som i mina öron egentligen säger "se vilken tur jag har som har X i min närhet som gör detta, för du tänker ju inte göra det". Ungefär så.
 
Kanske är det jag som överreagerar och övertolkar. Jag har en tendens att göra det. Fast det kan också vara så att jag faktiskt känner den här personen och vet att det är just vad denne menar. Vad jag dock inte kan förstå, är varför personen lägger ned tid på att göra så här? Varför bryr den sig så mycket om vad jag gör med mitt liv? Jag är vuxen och tar egna beslut. Är det dåliga beslut får jag leva med konsekvenserna. Men det är mitt liv. Besluten jag tar påverkar mig och älsklingen. Varför då lägga sig i och ständigt försöka påpeka att det jag gör är fel? För egentligen är det inte fel. Det är bara fel i personens ögon, därför att personen tänker annorlunda.
 
Jag vet att det här blev ganska luddigt, men jag känner inte för att berätta exakt vad detta handlar om, då jag anser att det är en personlig sak. Jag är bara så trött på att inte få bli lämnad ifred. På att hela tiden få höra vilken dålig människa jag är, bara för att jag gör si eller så eller till och med inte göra vissa saker. Varför ska det vara så svårt för vissa att bara tagga ned och låta andra människor få leva sitt liv så som de vill? Varför är det fel att tänka eller tycka annorlunda?


Dagens citat:

"Hur svårt hade du inte att hjälpa när du i en annan mötte ditt eget problem – okorrumperat."
(Dag Hammarskjöld)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Haha det var det inlägget jag menade när vi var hos Cherry ;) Det är stycket under bilden som får mig att fundera. Jag tror jag vet vad du skriver om, men jag vill inte skriva det här. Skriv ett sms till mig när du läst min kommentar så ;)

Svar: Fast det var det inlägget jag frågade dig om och du sade du att du förstod vem det var jag syftade på? Men du kan vara lugn och jag tror att jag anar vad du tror om det stycket, men det är inte alls det som jag menar! :-) Jag messar dig senare idag och förklarar.
Jessica