Sommarens skrivande

I somras kände jag att mitt mående definitivt förbättrades och en bidragande faktor till det, var nog att jag tog mig tid att ägna mig åt mitt skrivande. Jag deltog nämligen i tre stycken novelltävlingar.

Den första tävlingen som jag deltog i var Hemmets Veckotidnings novelltävling och den var en riktig utmaning! Varför? För att man skulle skriva en kärleksnovell och det är inget som jag vanligtvis gör. Fast i mina egna ögon lyckades jag ganska bra för att vara jag, även om jag innerst inne misstänker att jag inte riktigt lyckades leverera en riktig romance-novell. Eftersom jag inte vet om Hemmets Veckotidning ännu har utsett någon vinnare, vågar jag inte skriva några detaljer om min novell (vill ju inte riskera att bli diskad eller så). Däremot kan jag säga att om den inte vinner eller blir publicerad i deras tidning, har jag tänkt ha med den i min egen novellsamling som snart är klar.
 
 
Nästa utmaning var Ordkonsts tävling, där de ville ha bidrag på temat satan. Jag satt länge och vred och vände på innebörden av satan. Till slut valde jag att skriva om vår inre satan och hur den kan se ut i en kärleksrelation. Måhända att den inte är en av de bättre som jag har skrivit, men jag blev ändå nöjd med den. Just den novellen har jag tänkt ska få hamna på min hemsida för det fall den inte blir utvald att få medverka i Ordkonst.

Den sista tävlingen som jag deltog i var Ariton Förlags uttagning till novellantologin Över en vårfika. Just denna tävling fick en ganska oväntad vändning. Jag skrev nämligen en novell på det givna temat "sådant man inte pratar om" och valde att fokusera på psykisk ohälsa. Den novellen handlade om två vänner som träffas hemma hos den ena. Det första perspektivet som jag valde, var den av vännerna som inte mår dåligt men som märkt att kompisen gör det och har därför blivit orolig. Dock var jag inte riktigt nöjd med den novellen, så jag gjorde om den och valde den andras perspektiv. Den var jag nöjdare med och efter några redigeringar var jag redo att skicka in den. Fast strax innan jag klickade på skicka-knappen, ångrade jag mig. Den var inte riktigt bra. Åtminstone inte tillräckligt bra för att jag skulle vilja skicka iväg den och kunna känna mig stolt. Istället skickade jag in en annan novell - en som jag har skrivit för min egen novellsamling, men som var på ungefär samma tema. Den var jag mer nöjd med och efter några få justeringar var det den novellen som blev mitt bidrag.

Nu återstår det att vänta. Ska bli spännande.


Dagens citat:

"Brister och förirringar i det förgångna belastar dig i förhållande till andra om nuet visar att de kan upprepas."
(Dag Hammarskjöld)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie