Förändring är inte alltid till det bättre

*småskrattar för mig själv*
 
Med tanke på alla krig och andra stora problem och konflikter som sker runt omkring i världen, känns det jag tänker ta upp i det här inlägget ganska litet och banalt. En del tycker nog att det är idiotiskt och egoistiskt av mig att gnälla över en sådan här sak, när människor runt om i världen mister livet på de mest fasansfulla sätt. Fast vet du vad? Trots allt som händer i världen, har man fortfarande rätt att tycka, tänka och reagera på de problem man själv har. Bara för att jag slutar gnälla på saker som händer i mitt liv, kommer det inte lösa världsproblemen. Givetvis kan jag vara med och bidra till en lösning, men enbart jag kan inte vara hela lösningen. Dessutom kan jag vara med och göra vad jag kan för omvärlden, trots att jag gnäller på "småsaker" i mitt eget liv.
 
Med det sagt, tänker jag fortsätta att leva mitt liv och ha åsikter om sådant som rör mig - oavsett hur litet det är i förhållande till alla världsproblem.
 
I dagens inlägg tänkte jag vara en smula gnällig - bara så du vet om det. Så om du inte känner för att lyssna på en gnällmaja, bör du nog hoppa över det här inlägget.
 
 
 
 
Som du säkert känner till vid det här laget, är jag en flitig användare av Boktipset - en sida för bokintresserade. På den sidan kan man hålla koll på vad man läser, skapa listor, kommentera och recensera böcker man har läst m.m. Ibland händer det att vissa böcker som jag har läst inte finns listade på sidan, fast det gör inte så mycket. Huvudsaken är att de allra flesta böcker finns listade.
 
Överlag tycker jag alltså om Boktipset. För ett tag sedan förändrades utseendet på sidan och blev - åtminstone i mina ögon - snyggare än förut. Fast jag har gjort en upptäckt som gör mig både ledsen och besviken när det gäller listan med böcker som man "Vill läsa".
 
Tidigare fanns sidantal och "knappar" för att kunna bläddra bland de olika sidorna. Man kunde också se hur många böcker som fanns bland "vill läsa"-böckerna. Dessa funktioner försvann i samband med att sidan bytte utseende.
 
 
 
 
Nej, naturligtvis innebär inte detta jordens undergång, men tidigare gick det snabbare och var smidigare att navigera bland de böcker som jag vill läsa. Nu ser man först några av de senaste böckerna som lagts till på listan. Vill man se fler, måste man klicka på knappen "Se fler böcker" (eller vad det nu står). Det kommer därför ta tid om jag vill ta mig till listans botten och se vilka böcker som jag först lade till.
 
Det positiva med att inte längre se hur många böcker som finns på listan, är att det inte längre ger mig magknip vid blotta tanken på antalet - som jag fick eftersom jag troligtvis aldrig kommer hinna läsa samtliga böcker på listan. Bokantalet växte snabbare än vad jag hann läsa. Ungefär som de olästa böckerna här hemma med andra ord.
 
Förändring kan vara bra, fast oftast föredrar jag när saker och ting fortsätter att vara så som de är. Ibland ligger det något i uttrycket "det var bättre förr" ...


Dagens citat:

"Att ha ett välvilligt sinnelag, att vissa godhet, att ha kärlek – detta är de viktigaste sakerna."
(Dalai lama)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie