Ibland kan det vara bättre att sova på saker och ting

I många lägen är jag en känslomänniska och tyvärr reagerar jag och handlar emellanåt efter de plötsliga känslor som uppstår - trots att jag egentligen inte är någon impulsiv person. Jag föredrar planering. De gånger då jag handlat impulsivt, brukar jag oftast i efterhand ångra det jag gjort. Den ångern är långt ifrån en härlig känsla.
 
Det har exempelvis hänt vid ett flertal tillfällen att jag har blivit upprörd över något och därför formulerat ett blogginlägg för att få utlopp för dessa känslor. Fast det är inte alla gånger som jag faktiskt publicerar dessa inlägg.
 
 
Fyren vid Morups tånge.
 
 
Jag har börjat lära mig mer och mer att det faktiskt kan vara bättre att sova på saken innan man går till handling. För mig händer det nämligen att jag ibland ändrat uppfattning morgonen därpå, när känslorna har svalnat. Om jag däremot känner samma sak efter en natts sömn - eller kanske till och med efter flera nätters sömn - då kan det kanske vara läge att gå till handling. Allt beror ju på vad det är för en situation och vad saken handlar om.
 
Jag kommer försöka jobba på dessa impulsiva inslag hos mig och försöka tona ned dem ännu mer. Naturligtvis kan viss impulsivitet vara bra beroende på situation, men det brukar oftast inte heller vara fel att tänka till lite först. Det är i alla fall min erfarenhet.


Dagens citat:

"Du är något som hela universum gör på samma sätt som en våg är något som hela havet gör."
(Alan Watts)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie