Prinsessemla

Tänk hur man kan variera semlor så mycket som det går att göra nuförtiden! Fram till i år hade jag endast ätit den traditionella semlan. I år däremot har jag testat traditionell semla, chokladsemla, muffla (det vill säga en muffins-semla) och även prinsessemla.
 
Jag hade länge gått och varit sugen på att testa den här prinsessemlan. Förvisso tröttnade jag på prinsesstårta för många år sedan (främst för att det är alldeles för mycket grädde för mig, vilket gör att jag mår dåligt). Hur som helst, jag var i alla fall sugen på att testa en prinsessemla. Dock kunde jag inte hitta ett enda ställe som sålde dessa. Därför fick det istället bli att jag bakade egna. Jag följde då det här receptet.
 
 
 
 
Nej, de blev verkligen inte vackra. Om jag ska vara ärlig, tyckte jag att de smakade sådär. Kanske beror det på att jag misslyckades helt med dessa hemmagjorda och att professionella kan göra det bättre. Olyckligtvis råkade mina bullar också bli lite för stora. Ska man göra prinsessemlor, ska man tänka på att göra små bullar - för dessa semlor är verkligen mättande. Det enda med semlan som föll mig i smaken, var sylt- och mandelmassa-blandningen.
 
Kanske vågar jag mig på att köpa en prinsessemla ute om jag ser någon. Jag får se. Däremot kommer jag troligtvis inte lägga ned tid på att baka den själv fler gånger. Då föredrar jag hellre traditionell semla.


Dagens citat:

"Om du verkligen älskar någon ser din kärlek förbi deras personlighet."
(Michael A. Singer)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie