Stora bokbytardagen 2017

Den 16 maj i år är det åter dags för Stora bokbytardagen! Dagen då man uppmanas att byta böcker med varandra. Jag själv "deltog" 2014 genom att ta en tur förbi biblioteket i Varberg och byta till mig några böcker. Böckerna jag själv lämnade var sådana som jag inte ville ha hemma i hyllorna. Efter den dagen började jag samla böcker i en kartong som jag har för avsikt att byta bort på just bokbytardagen.
 
 
 
 
2015 och 2016 blev det inga bokbyten av för mig, men i år ska jag försöka sikta på att komma ihåg det! Förra året glömde jag ju bort bokbytardagen, fast å andra sidan vart jag lite sjuk så det var visserligen inte så konstigt att jag hade tankarna på annat då. Men i år! I år ska det minsann bli bokbyte av! Eller, det är i varje fall vad jag hoppas. Jag håller tummarna för att Varbergs bibliotek åter deltar, så som de gjorde 2014. Jag kan tycka att det är enklare att genomföra bokbyten om bibliotek eller liknande deltar i sådana här evenemang, eftersom det annars kan bli lite småknepigt att få till ett meningsfullt bokbyte. Vi får se hur det blir. Jag ska i alla fall skriva in det i min kalender!
 
Personligen tycker jag att Stora bokbytardagen är en kanonidé, eftersom då får oönskade böcker chans att hitta nya hem, istället för att kanske stå och samla damm hemma i någons hylla - eller ännu värre: slängas bort. Och man vet aldrig vilka guldkorn man kan hitta den här dagen.
 
Brukar du delta i bokbytardagen?


Dagens citat:

"I regel är skillnaden så liten mellan människa och människa att det inte finns någon anledning till fåfänga."
(Charles-Louis de Secondat Montesquieu)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie