Vad skulle min bok handla om?

Bokbloggsfråga: Om du skulle skriva en bok, vad skulle den då handla om? Barn-, ungdoms- eller vuxenbok? Skönlitterär eller faktabok? Och vilken genre?

Jag håller faktiskt på att skriva en bok, utöver novellsamlingen som jag försöker bli klar med. Kanske kan jag få tummarna ur ändan under föräldraledigheten. ;-) Boken har blivit lite liggandes nu under arbetet med novellsamlingen - som också i skrivande stund dessvärre har stannat upp.

Den bok - inte novellsamlingen - som jag håller på med, är en skönlitterär berättelse. Tanken är väl att den ska rikta sig till vuxna, men vi får se hur det blir i slutändan. Jag inser att det antagligen är till min egen nackdel, men jag är inte särskilt förtjust i att genrebestämma det jag skriver. Det får läsaren själv avgöra. Fast om jag måste bestämma en särskild genre, lutar berättelsen nog åt thriller-hållet. Det är åtminstone det som är min tanke. Jag får se i slutändan hur väl jag lyckas med det.
 
 
 
 
Nu till handlingen! Berättelsen har sin grund i en novell som jag skrev för ett antal år sedan och som handlar om en kille som blir lite besatt av en tjej han lär känna. Novellen jag skrev baseras på en bekantskap som jag själv hade för över tio år sedan. Eller, det var i alla fall därifrån som jag fick idén till novellen. Jag sade upp bekantskapen med en dåvarande vän, efter att jag kommit på honom med att ljuga om en sak för mig. Egentligen var det en skitsak, men eftersom jag inte kände att jag kunde lita på honom efter det, var det bättre att säga upp vänskapen. Jag var tydlig med att jag inte ville ha något mer med honom att göra. Trots det fortsatte han med jämna mellanrum under flera års tid att försöka få kontakt med mig. Detta kontaktsökande upphörde dock efter det att jag tagit studenten.

Jag har ändrat lite i romanen jämfört med den ursprungliga novellen, men grunden är densamma.

Utöver det finns det ytterligare ett ofärdigt romanmanus. Den berättelsen baseras på min högstadieupplevelse och är därför lite tung att skriva. Fast jag har som mål att få även det manuset färdigt! :-)
 
Jag önskar dig en riktigt GLAD PÅSK!


Dagens citat:

"Om du har som utgångspunkt att hitta vänner, kommer du att upptäcka att de är mycket sällsynta. Om du har som utgångspunkt att vara en vän, hittar du dem överallt."
(Zig Ziglar)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie