Vidriga människor!

Vad är det för fel på folk egentligen?! Hur lågt kan man sjunka?!
 
Under de senaste åren verkar det ha blivit allt vanligare att människor ger sig på äldre människor - stölder, misshandel och våldtäkter. Naturligtvis är det aldrig okej att begå något av dessa brott mot någon annan, men jag tycker att det är extra lågt när man ger sig på äldre människor - som oftast har svårare att försvara sig. Så gör man bara inte. Där går minsann en gräns.
 
I fredags fick jag en ganska obehaglig överraskning strax efter att jag hade diskat klart efter vår middag, då det ringde på dörren. När jag öppnade stod en uniformerad polis utanför med ett skrivblock i högsta hugg. Han märkte nog min förvåning, för han förklarade snabbt sitt ärende. Eller, han började i alla fall men sedan fick jag springa efter Ninjan - som bestämde sig för att det var ett bra tillfälle att smita ut. Nåväl, när jag fått tag i Ninjan några sekunder senare (han hann inte springa så långt som tur var), förklarade polisen varför han ringt på.
 
 
Drottninggatan i Stockholm.
 
Vid 14-, 15-tiden tidigare på dagen hade en av våra äldre grannar - och då pekade han mot hörnan av vårt L-formade hyreshus - råkat ut för en bedragare. Det var en yngre man som utgett sig för att vara någon form av tv-reparatör och bett att få komma in till vår granne, eftersom han skulle fixa hennes tv. Hon hade släppt in honom och efter en stund hade han gått. Senare hade vår granne upptäckt att några av hennes guldsmycken var borta. Nu undrade polisen ifall vi hade några upplysningar kring detta. Det tog emot att behöva säga det, men eftersom både jag och älsklingen hade jobbat då, kände vi dessvärre inte till något om det hela. Polisen tackade för sig och jag önskade honom lycka till.
 
Det gjorde bokstavligt talat ont i hjärtat på mig. Om jag förstod polisen rätt, är grannen som blev drabbad en kvinna som är i nittio-årsåldern och är en så himla glad och trevlig kvinna. Hon har hjälpt mig och älsklingen några gånger och vi har återgäldat detta när hon har behövt hjälp. Emellanåt har hon kommit över med hembakta bullar.  I vintras försökte vi trösta henne så gott vi kunde när hon tvingades avliva sin katt. Hon om någon förtjänar inte att bli behandlad så som hon blev i fredags! Hur kan man ens komma på tanken att göra något sådant?! Jag mår rent ut sagt illa!
 
Polisen har skrivit om händelsen, liksom P4 Halland och SVT Halland.


Dagens citat:

"Om du blir mera lycklig av din egen ära än någon annans, så är det orätt."
(Mäster Eckhart)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie