Dag 10: Vad är kärlek? [30 dagar]

Okej, till att börja med ska jag vara tydlig med att säga att det här är min åsikt. Det jag säger är varken rätt eller fel. Alla har rätt att tycka vad de vill om vad kärlek är. Bara så du inte tror att jag gör anspråk på någon form av sanning, för det gör jag inte. Om du sedan håller med mig om det jag skriver, är det naturligtvis bara roligt. Det kan också vara så att jag kanske glömmer vissa saker som jag tycker borde vara med etc. Nåväl, då kör vi igång.
 
 
Egentligen är det här en ganska stor och lite svår fråga att svara på. Det finns ju så många olika sorters kärlek. Fast jag ska försöka vara lite generell.
 
När jag känner kärlek för någon - oavsett om det är en människa eller ett djur, en vän eller älsklingen - är det en stark känsla som fyller mig med värme. Jag vill göra vad jag kan för att den andre ska må bra. Om något dåligt eller hemskt händer den jag känner kärlek till, mår även jag dåligt. Det är som om en del av mig drabbas minst lika hårt. Jag skulle kunna göra vad som helst för den andre och för att denne ska må bra.
 
 
 
 
Att finnas där för den andre när denne behöver de - om så bara för att lyssna på vad den andre har att säga - är en självklarhet för mig, så länge jag har möjlighet. Jag menar, det kan ju uppstå situationer som gör det omöjligt för mig att ställa upp just där och då, men i så fall ser jag till att vara tillgänglig så fort jag kan. För mig ska kärlek vara ömsesidig och om den är det, vet jag att den andre finns där för mig när jag behöver det. Och jo, även ett djur kan finnas där för en. :-) Ninjan verkar kunna känna av när jag behöver tröst eller sällskap och ställer oftast upp om inte älsklingen eller någon annan finns nära till hands.. ^^
 
Att känna samhörighet är också en del av kärleken. Att man är så bekväm i den andres sällskap att man kan vara precis den man är. Man oroar sig inte för hur den andre ska uppfatta en eller tycka att man är knäpp o.s.v.  Jag blir även glad av att vara i den andres sällskap och känner mig trygg.
 
Som sagt är det svårt att riktigt sätta ord på vad kärlek är, men rent generellt är kärlek detta för mig. I stora drag.


Dagens citat:

"Vi måste veta, känna igen och acceptera vad som försiggår i vår själs djupaste nivåer, för detta påverkar vårt yttre beteende."
(Cyprian Smith)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie