Dag 12: Det här får mig att må bättre [30 dagar]

Jag har nog redan skrivit något liknande inlägg tidigare i samband med att jag redogjort för vad som hjälper mig mot min ångest etc. Fast enligt mig kan det aldrig bli för mycket med positiva inlägg, så jag kör på ändå. Om du skulle känna att det blir för mycket upprepning från tidigare, är det bara att hoppa över det här inlägget.
 
Att träna och röra på mig är ett bra sätt att få mig att må bra. En promenad i en omgivning som jag tycker om kan hjälpa, fast effektivast för mig har varit att träna så att jag blir svettig och inte har en möjlighet att grubbla över saker och ting.
 
Lyssna på musik som jag tycker om och som ger mig energi är ett annat sätt. På mitt Spotify-konto har jag skapat en spellista med just sådana låtar och ett tag hade jag som vana att starta dagen med den här spellistan och då fylldes jag av en så skön känsla i kroppen, att jag var på bra humör större delen av dagen.
 
Att göra älsklingen (och även andra för den delen) glad. Jag blir glad när andra är glada och framförallt om jag har varit delaktig i att skapa den här glädjen. Då känner jag att jag har gjort nytta.
 
 
 
 
Eftersom mitt skrivande är terapeutiskt för mig, mår jag faktiskt bra av att regelbundet få ägna mig åt mitt skrivande. Även om det ibland kan vara segt att komma igång, kan det faktiskt räcka med att bara göra en planering till att börja med.
 
Läsa böcker är också ett sätt för mig att må bättre, eftersom jag då kan koppla bort allt runtomkring och helt gå in i en annan historia eller annan värld. Det bästa är att då läsa en riktigt bra bok som jag har svårt att slita mig ifrån, eftersom dessa stunder är oftast de bästa läsupplevelserna för mig.
 
Till sist vill jag också nämna nyttan med att läsa gamla sms eller mail och att se på bilder som gör mig glad. Nuförtiden har jag min lyckoburk att samla allt sådant i. Tidigare sparade jag alla sms som gjorde mig glad i telefonen och gick tillbaka och läste dem när det behövdes. Dock blev det problem när man bytte telefon och inte hade någon möjlighet att överföra sms:en till den nya telefonen.
 
Det här är enbart några sätt som får mig att må bättre. Vad får dig att må bättre?


Dagens citat:

"Liksom ett bi suger honung och flyger sin väg utan att skada blomman, dess färg eller doft, så må den vise dväljas i sin hemvist."
(Buddha)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie