Dag 9: Giftermål eller inte? Motivera varför.

I min värld spelar det i och för sig inte någon större roll ifall man är gift eller inte. Jag menar, man är inte någon sämre människa för att man inte är gift med den man lever tillsammans med. Att ha det bra tillsammans är ändå det viktigaste. En i min närhet tycks anse att man slösar bort sitt liv om man inte är gift med den man lever tillsammans med. Den tanken förstår jag inte alls.
 
 
 
 
Däremot finns det en del fördelar med att vara gift. Bland annat ärver man varandra automatiskt vid den andras bortgång - det behövs alltså inget testamente för det. Om man lever i samboskap krävs att man har skrivit testamente för att man ska ärva varandra. Dessutom är det en större ekonomisk trygghet att vara gift och reglerna kring äktenskap är tydligt stadgade.
 
Med anledning av ovanstående, föredrar jag att vara gift eftersom jag tycker att det förenklar en hel del. Fast att det skulle vara "finare" att vara gift jämfört med att vara sambo, tycker inte jag. Bara enklare.


Dagens citat:

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."
(Sigfrid Siewertz)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie