Heligt guld (David Gibbins)

"Den heligaste av skatter - den gyllene menoran i massivt guld, ett heligt sjuarmat lampställ och en symbol för judarnas tro, fördes ut ur Jerusalems tempel vid stadens fall.
 
Ett symboliskt krigsbyte som bars i triumf till Rom under kejsar Vespasianus och kom att representera Roms övermakt. När rikets centrum flyttade till Konstantinopel följde menoran med.
 
De sista korsfararna lyckades inte finna menoran när de plundrade staden 1204. Då var den redan försvunnen.
 
Än i denna dag vet ingen var den finns.
 
Jack Howard och hans medhjälpare har dock kommit menoran på spåren. I en engelsk katedral hittas en karta bakom en lönnvägg. Den uråldriga kartan blir en avgörande pusselbit i jakten på det heliga guldet - en jakt som tar Jack och hans besättning på en resa i vikingarnas spår, genom Grönlandsisen, över Atlanten och vidare söderut till resterna av toltekernas rike - och tillbaka igen.
 
Men de är inte ensamma i sin jakt på skatten. En grupp hänsynslösa nazister är också ute efter det heliga guldet - och inte bara för ekonomisk vinning utan lika mycket för symbolvärdets vikt i guld."
 
 
 
 
 
 
När jag läste baksidestexten i bokaffären, lät Heligt guld otroligt spännande och var anledningen till att jag köpte den. Och jag medger att inledningsvis hade den potential, men sedan gick det dessvärre bara utför för min del.
 
Utifrån baksidestexten uppfattade jag aldrig att det här skulle vara en fortsättning på någon tidigare bok som David Gibbins hade skrivit, men ju längre in i boken man kommer desto mer inser man att så är fallet. Det antyds och hänvisas till något som författaren tydligen tycker att läsaren bör känna till. Fast visst, detta hade jag kunnat ta om det hade varit det enda "problem" med berättelsen. Men tyvärr var det inte det.
 
Först och främst fanns det alldeles för många "historielektioner", vilket gjorde det svårt för mig att hålla kvar allt i minnet och intresset falnade efter hand. Jag gillar historia i vanliga fall, men inte när en författare matar på så som jag upplevde att David Gibbins gjorde i Heligt guld. Dessutom tyckte jag att det hela var väldigt rörigt, så jag kände mig mest förvirrad när berättelsen väl var slut och lämnades kvar med tanken/känslan "Vad var det egentligen jag läste?". Eftersom det var så rörigt, lyckades jag inte heller knyta an till någon karaktär och brydde mig inte särskilt mycket om vad som hände med dem. Det enda jag ville var att komma till slutet.
 
Något annat som jag också retade mig på, var att David Gibbins fick det att låta som att det enbart fanns vikingar i Norge (= att alla vikingar som fanns kom från Norge). Kanske var det en missuppfattning från min sida - jag hade trots allt svårt att koncentrera mig. Men oavsett vilket, kunde jag inte skaka av mig denna irritation.
 
Kanske hade berättelsen fungerat bättre om jag läst David Gibbins tidigare bok, eller så var jag helt enkelt inte på rätt humör för den här boken. Hur som helst var det ingen bok jag fastnade för och jag har inget intresse av att läsa några av författarens andra böcker.
 
Det här exemplaret har jag köpt.


Dagens citat:

"Det är vårt syfte och öde att föra in en ny dimension i den här världen genom att leva i medveten enhet med helheten och i medveten samklang med den universella intelligensen."
(Eckhart Tolle)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie