Långrandighet är inte alltid att föredra

Efter fyra år på advokatbyrå, har jag lärt mig att många som ringer - både nuvarande och blivande klienter - gärna vill brodera ut sina problem och berätta allt in i minsta detalj och så finns det de som vägrar att tystna trots att jag försöker avbryta dem. Jag kan på sätt och vis förstå dessa personer, för ibland behövs hela bilden för att någon annan ska förstå.
 
Vad man dock behöver tänka på är att det spelar egentligen ingen roll vad klienter säger till sekreteraren - det bästa är att ta det direkt med advokaten. Åtminstone är det så vi jobbar. Andrahandsuppgifter är inte att föredra. Bättre att få det direkt från källan. Det enda man gör är att - och nu låter jag riktigt kall och elak, jag vet - ta upp dyrbar tid som sekreteraren hade behövt till andra ärenden - för det finns trots allt mer än en enda klient i taget på en advokatbyrå, oavsett om det är en eller tjugo advokater som arbetar där. Därför är det bättre att försöka sammanfatta situationen kort (det vill säga enbart det viktigaste), så att sekreteraren kan lämna ett meddelande till advokaten, som då i sin tur vet vad klienten vill prata om - annars finns det en risk att advokaten bortprioriterar det samtalet ifall advokaten har mycket att göra. Det kan låta hårt, men dessvärre är det den bistra sanningen.
 
 
 
 
Andra gånger kan det räcka att prata med sekreteraren, men då behövs inte hela livshistorien. Har haft någon klient som drog upp hela historien varje gång man pratade med denne.
 
Ibland verkar vissa klienter bara ha behov av att prata av sig och lätta sina hjärtan. Det har jag full förståelse för och jag brukar tyvärr låta klienterna hållas (trots att jag innerst inne tycker att det är fel ställe att ringa till) - jag vet ju hur viktigt det är att få prata med någon ifall man behöver det. Fast tyvärr innebär det att jag själv får ännu mindre tid att göra det jag behöver göra på jobbet, vilket i sin tur leder till att jag blir stressad. Därför kommer jag dessvärre försöka bli bättre på att säga ifrån när jag återvänder till jobbet i mars. Det håller inte i längden att hålla på att stressa runt som jag gjort senaste tiden.


Dagens citat:

"Det bästa sättet att undgå ansvar är att säga: 'Jag har så stort ansvar.' "
(Richard Bach)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie