Stalker (Lars Kepler)

"För nio år sedan dömdes prästen Rocky Kyrklund till rättspsykiatrisk vård för ett brutalt mord. Själv minns han ingenting. Efter en svår olycka har han återkommande blackouter.

Samma sommar som hans återanpassning till samhället påbörjas, skickar någon en filmsekvens på en kvinna i ett fönster till polisen. Nästa dag hittas kvinnan död i sitt hem. Det är inte bara det bestialiska våldet som leder tankarna till Rocky Kyrklunds gamla mord. En ny film kommer till polisen. Ingen förstår vad som händer och Joona Linna är försvunnen sedan mer än ett år. Nästan alla tror att han är död. Nästan alla."
 
 
 
 
 
Jag har lite delade känslor kring Lars Keplers bok Stalker. Den var förvisso spännande till viss del och twisten på slutet var lite oväntad för mig (något som höjde upplevelsen en aning). Fast jag kan inte komma ifrån att den känns så ... orealistisk. Jag har tyvärr svårt för "superpersonen" Joona Linna. Jag hade önskat att Joona var mer mänsklig på så sätt att han inte kan allt och vet allt. Kanske finns det personer som är som Joona, men för mig är det inte särskilt trovärdigt.
 
Utöver att jag som sagt har svårt för Joona Linna, tyckte jag annars att boken var välskriven och spännande. Författarna lade ut ganska många trådar under berättelsens gång, men lyckades knyta ihop dem rätt okej på slutet. Jag hade hoppats på att Stalker skulle sluta lite annorlunda, men man kan inte få allt här i livet.
 
Det här exemplaret har jag fått.
 
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie