Kaosutmaningen 2016

Jag har tidigare förklarat att jag inte medvetet skulle delta i någon kaosutmaning under 2016 (vilket jag gjorde 2015). Däremot tänkte jag för skojs skull stämma av listan i efterhand och se om jag ändå lyckades pricka in någon av punkterna med de böcker som jag läste under förra året. Kaosutmaningen för 2016 hittar du här. Så här blev mitt resultat:
 
 
1. Läs en bok som publicerats 2016.
    Skulpturerna på Lustholmen (Rikard Larsson)

2. Läs första delen i en serie/trilogi.
    Snabba cash (Jens Lapidus)

3. Läs en novellsamling.
    #älskanoveller – 30 nyanser av saknad

4. Läs en bok som är mestadels blå.
    Four (Veronica Roth)

5. Läs en bok med annat originalspråk än svenska eller engelska.

6. Läs sista delen i en serie/trilogi.

7. Läs en bok publicerad år 2005.
   Herrgården (Anna-Karin Palm)

8. Läs en lånad bok.
   Änglavakter (Kristina Ohlsson)

9. Läs en bok som utspelar sig i en annan värld.
    Drakarnas dans (George R.R. Martin)

10. Läs en bok vars titel består av fyra ord.
     Min bäste väns bröllop (Linda Sunshine)

11. Läs en bok med ett träd på omslaget.
     Mörkt motiv (Louise Penny)

12. Läs en bok med originalspråk på svenska.
     Bodenfallet (Thomas Bodström och Lars Olof Lampers)

13. Läs en bok som berättas ur minst två karaktärers synvinklar.
     Angeologi – änglarnas tecken (Danielle Trussoni)

14. Läs en bok som kommer som film under 2016 eller 2017.

15. Läs en bok som har en hbtq-huvudperson.
      Mitt hjärta går på (Christoffer Holst)

16. Läs en bok på annat språk än svenska.

17. Läs en bok av en afrikansk författare.
     I dimman då sommaren dör (Alex la Guma)

18. Läs en tegelsten (=bok på över 500 sidor).

19. Läs en Nobelpristagare.

20. Läs en bok med mat i titeln.
     Vinteräpplen (Josefine Sundström)

21. Läs en bok vars titel består av ett ord.
     Sår (Elin Holmerin)

22. Läs en bok med en namnlös berättare.

23. Läs en bok som utspelar sig i historisk tid.
     Trollknuten (Åke Lundgren)

24. Läs en deckare med kvinnlig huvudperson.
     Paradisoffer (Kristina Ohlsson)

25. Läs en bok som utspelar sig under vintern.

26. Läs en debutroman.
     Enkelstöten (Tomas Arvidsson)

27. Läs en bok som är mestadels lila.
      Retorik och juridik: teori och metod (Mikael Persson)

28. Läs en bok med en dryck i titeln.

29. Läs en bok som har färre sidor än 300.
      Lida i en värld av stillhet (Hanan Sabah Ryberg)

30. Läs en asiatisk författare

31. Läs en bok som publicerades före år 1900.

32. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag.
     Spökhistorier från Gotland (Bert Lehrberg)

33. Läs en lyriksamling.

34. Läs en bok med en ensam person på omslaget.
     Spill (Sigrid Combüchen)

35. Läs en bok av en författare du aldrig har läst tidigare.
     Insidan (Liam Norberg)

 
 
Om jag har räknat rätt, lyckades jag pricka in 23 st av punkterna på listan. Inte illa! Målet är att man ska pricka av minst 20 st, vilket jag gjorde 2015. En förbättring med andra ord. Heja mig!
 
Om jag ska vara ärlig var det faktiskt ganska kul att stämma av listan så här i efterhand än under själva utmaningsperioden. Jag gör nog det när jag har sammanställt 2017 års läsning i början av nästa år! Kaosutmaningen för 2017 hittar du här.
 


Dagens citat:

"Teorier kan vara bra som utgångspunkter, men de måste överges – ju förr desto bättre."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie