När hundarna kommer (Jessica Schiefauer)

Uppläsare: Viktor Åkerblom
 
"Ester och Isak. Isak och Ester. Två unga människor i ett litet samhälle i Sverige. Småstadstristessen den här våren löper sida vid sida med de nynazistiska strömningar som blir allt synligare: Ett hakkors i svart bläck på mattebokens pärm, en torshammare om halsen, skrålande fyllesång om fosterlandet på festerna.

När Ester och Isak en vårkylig kväll möts på en av festerna vid sjön förändrar de varandra. Deras förälskelse väcker dem till liv.

Ester sover allt oftare över i Isaks pojkrum, äter frukostmackorna vid hans köksbord.

Isak har en lillebror som heter Anton.

Och det här är berättelsen om Esters och Isaks stora kärlek. Och det är berättelsen om när Anton tog en annan människas liv."
 
 
 
När hundarna kommer är hemsk (i bemärkelsen ruskig), men samtidigt gripande och hjärtskärande. Det är både en kärleksberättelse, men också en berättelse om identitetssökande och viljan att passa in samt vad som sker när en ung människa berövas livet.
 
Jag tycker att Jessica Schiefauer lyckas väldigt bra med att skildra karaktärerna på ett trovärdigt sätt och krypa in under skinnet på dem. Ester är till exempel ett lysande exempel på hur blind man kan vara när man är förälskad. Jag fick lust flera gånger att skrika åt henne, men även åt Isak.
 
När hundarna kommer är en berättelse som jag kommer att bära med mig länge. Om du vill läsa en välskriven bok som rör om bland dina egna känslor, tycker jag att du ska läsa den här. Jessica Schiefauer är en författare som jag gärna återvänder till.
 
Det här ljudboksexemplaret har jag lyssnat på genom Nextory.


Dagens citat:

"De flesta människor behöver mer kärlek än de förtjänar."
(Marie von Ebner-Echenbach)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie