När "om du vill" visar sig vara ett tvång

Jag har anmält mig till lite olika undersökningstjänster på nätet, som går ut på att man svarar på olika frågor rörande olika ämnen och som tack får man poäng för varje genomförd undersökning. Dessa poäng kan man sedan byta ut till olika saker.
 
När jag höll på att avsluta en av dessa undersökningar, dök det mot slutet upp en ruta där man kunde skriva övriga tankar och funderingar om undersökningen om man ville. Jag brukar sällan skriva in något i dessa rutor, så jag gjorde som jag brukade och klickade förbi. Då såg jag följande på skärmen:
 
 
 
Varför skriva "om du vill", om man ändå måste skriva något? Då är det ju inte "om man vill". Eller tolkar vi "om du vill" på olika sätt? För mig innebär "om du vill" att man gör något frivilligt, och om man inte vill låter man bli. Kanske innebär "om du vill" något helt annat? Kanske är det jag som missuppfattat begreppets innebörd?
 
Nåväl, man lär sig något nytt varje dag.


Dagens citat:

"Livet kan inte göra en självisk person lycklig. Livet kan inte låta bli att göra en osjälvisk person lycklig."
(Eknath Easwaran)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie