Otillgänglig support

På byrån använder vi oss av virusskyddet F-secure och vid ett tillfälle i höstas blev det lite problem när vi skulle förnya vårt abonnemang, vilket innebar att jag behövde få tag i en support. Det uppstod dock några problem. För det första verkade det omöjligt att få tag i ett telefonnummer så att man kunde ringa F-secure och för det andra fanns det inte skymten av några kontaktuppgifter till någon svensk support. Jag testade i alla fall att skicka ett meddelande till den support jag fick tag i (osäkert till vilket land min frågan skickades), men jag gav inte upp där.
 
Jag kontaktade även Klarna (de som sköter fakturahanteringen) och förklarade mitt problem. Tjejen jag pratade med där tyckte att det var märkligt att jag inte kunde hitta några kontaktuppgifter till F-secures svenska support, för hon tyckte att det var bäst att jag vände mig dit eftersom hon dessvärre inte kunde hjälpa mig med mitt problem. Till min lättnad lyckades hon vaska fram ett telefonnummer som gick till F-secures kontor i Stockholm. Äntligen! Vid det laget hade jag suttit i flera timmar och försökt hitta kontaktuppgifter.
 
 
 
 
Är det verkligen så här det ska vara? Jag menar, jag kan förvisso tala viss engelska (jag kan åtminstone göra mig förstådd), men de personer som inte kan tala eller förstå engelska? Hur ska de göra om de behöver support? Jag föredrar företag som tydligt anger kontaktuppgifter till det säte de har i Sverige (om nu företaget skulle vara globalt och finnas lite här och var i världen). Fast antagligen är det för mycket begärt med tanke på hur allt mer globaliserade vi blir. Då antar jag att kundvänligheten och tillgängligheten får ta smällen. Undrar om det verkligen kan gynna ett företag i längden? Jag kommer i alla fall inte att använda F-secure för hemmabruk, det är ett som är säkert.


Dagens citat:

"För att veta vem du är, måste du först undersöka och veta vem du inte är."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie