Det här med att "fuskbjuda"

Emellanåt försöker jag sälja av lite saker på Tradera som jag och älsklingen inte har någon användning för längre. Vissa saker är lättare att sälja än andra och vid alla försäljningstillfällen förutom ett, har jag fått betalt. Dock har jag sett kommentarer på vissa profiler som får mig att börja tänka och fundera.
 
Det verkar som att vissa personer ägnar sig åt någon form av fuskbjudning på Tradera. Med det menar jag att vissa personer bjuder på auktioner, men tycks inte ha för avsikt att betala för produkten när de väl vinner. Så verkade det vara med den personen som inte betalade för den sak som jag då sålde. Jag påminde flera gånger och vid ett tillfälle svarade personen och undrade om denne kunde betala genom Swish, eftersom personen var bortrest och skulle inte sitta vid dator på flera dagar. Jag förklarade i min tur att jag dessvärre inte har Swish, men att jag kunde vänta med betalning tills personen hade tillgång till dator igen. Det gick flera veckor och jag påminde ytterligare, men fick aldrig något svar. På personens profil fanns kommentarer som vittnade om samma sak - trots flera påminnelser verkade personen med jämna mellanrum inte betala, trots vunnen auktion.
 
 
 
 
Den här personen är långt ifrån den enda som har den typen av kommentarer på sin profil och det får mig att undra: Varför? Varför gör man på det sättet? Varför bjuder man på en auktion om man inte har för avsikt att verkligen köpa produkten ifall man vinner? Vad vinner man på ett sådant beteende? Själv tycker jag att det är respektlöst och framför allt om man inte ens behagar att svara säljaren. Då framstår man ännu mer som ett svin. Om jag inte minns helt galet, står det trots allt i Traderas villkor att ett bud är bindande.
 
På det sättet är det tur att det är allmänt accepterat på Tradera att säljaren skickar produkten först när betalning har kommit. Visst, som köpare kan man bli lurad genom det förfarandet, men det kan man som köpare ganska lätt undvika. Det var länge sedan jag köpte något på Tradera (de senaste åren har jag nästan enbart sålt saker), men jag hade som vana att innan jag lade ett bud på en auktion, läste jag igenom omdömena på säljarens sida. Då kan man ganska enkelt se om det är en person att lita på eller inte.
 
Vill inte alla ha ett tryggt och pålitligt samhälle? I så fall är lurendrejeri och skojeri verkligen fel väg att gå. Jag hoppas att det beteendet dör ut. Jag vill kunna lita på mina medmänniskor. Vill inte du det?


Dagens citat:

"Förundran är åh fan, upphöjt till tusen. Som om det man upplever och ser händer för första gången. Det är första gången."
(Bodil Malmsten)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie