Får man cykla mot enkelriktat?

Ända sedan zumbapassen flyttade till Vesterhavshallen i Falkenberg hösten 2015, har jag behövt ta cykeln till träningen, vilket jag visserligen inte har något emot. Jag har i många år tyckt att det är skönt att cykla. Smidigaste vägen enligt mig är att ta sig ned till Tullbron och sedan cykla raksträckan (det är åtminstone så gott som en raksträcka hela vägen) till träningshallen. Fast efter att ha cyklat genom "äldre delen" av Falkenberg för att ta mig till Tullbron i cirka ett år, började jag fundera på det här med cyklister och enkelriktat.
 
Jag brukar cykla på Storgatan och sedan svänga höger i korsningen Storgatan/Brogatan för att komma till Tullbron. Smidigt och bra har jag tyckt. Saken är bara att Storgatan är enkelriktat (i riktning från centrum), så när jag har tagit mig till Tullbron har jag cyklat mot trafiken. Just detta har jag inte tänkt att det har varit något problem, eftersom jag har trott att cyklister är ett undantag från regeln om enkelriktat. När vi var i Danmark i somras stod det så gott som på varje enkelriktatskylt att cyklister var undantag. Kanske var det en självklarhet här? Dock fick den här videon mig att hicka till när jag såg den i somras;
 
 
 
 
Kan det verkligen stämma? Gäller inte regeln om enkelriktad trafik endast motorfordon? Har jag brutit mot trafikreglerna under cirka ett års tid?!
 
Jag har nu tittat närmare på saken och kan inte hitta något undantag eller att regeln endast skulle gälla motorfordon. Däremot insåg jag att man kan få betala 500 kr i böter ifall man cyklar mot enkelriktat (jo, polisen säger det också i videon, men just beloppet hade jag glömt fram tills nu). *gulp*
 
Storgatan i Falkenberg. Skylten innebär att det är förbud mot infart.
 
 
Här hittar du fler viktiga regler som gäller för cyklister.
 
Jag ska passa på att säga att här och var i landet finns det undantag för cyklister när det gäller enkelriktat, men då ska det i så fall finnas en skylt som visar att cykeltrafik är tillåten. Annars är det enkelriktat som gäller.


Dagens citat:

"Igår är inte i dag. Imorgon har ännu inte ägt rum."
(Elisabeth Åsbrink)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie