Dag 3: Din syn på droger och alkohol [30 dagar]

Min sammanfattande syn på droger och alkohol är att det är dåligt för kroppen. Jag varken dricker alkohol eller använder droger.
 
Att inte använda droger är för mig en självklarhet, eftersom det är skadligt för kroppen. Jag har aldrig varit sugen på att ens testa. Annat var det med rökning. Jag har aldrig testat att röka, men under en period när jag gick på högstadiet eller gymnasiet, blev jag ganska nyfiken på hur det var att röka, att jag var nära att faktiskt testa. Som tur är lät jag bli.
 
 
Quack (tror jag det stavas) - en populär öl (?) i Belgien.
 
Alkohol däremot försökte jag upprepade gånger att dricka när jag var yngre. Jag minns inte hur gammal jag var när jag började få smaka alkohol på allvar där hemma. Däremot vet jag att strax innan eller i samband med att jag blev tillsammans med älsklingen (vilket var kort tid innan jag skulle fylla 19 år), beslöt jag mig för att sluta smaka och sluta försöka tycka om alkohol. Jag såg ingen mening i det, eftersom alla alkoholhaltiga drycker hade exakt samma räliga smak för mig. Det spelade ingen roll om det var punsch, vin, drink, öl ... Allt smakade på exakt samma sätt och det var en vedervärdig smak. Varför då fortsätta smaka? Bara för att roa omgivningen med mitt spottande och fräsande? Nej tack. Dock tog det tid innan omgivningen slutligen accepterade mitt ställningstagande.
 
Jag bryr mig inte om ifall andra använder droger eller dricker alkohol - så länge det inte påverkar mig eller mina nära och kära negativt. Jag har således inga problem med att befinna mig i sällskap med personer som dricker - bara jag själv slipper dricka. Jag tror på att alla människor är fria att göra sina egna val och ta egna beslut. Man får själv stå för konsekvenserna av sitt handlande.


Dagens citat:

"Utan kärlek befinner sig mänskligheten i en mycket svår situation. Utan kärlek kommer vi att möta överväldigande svårigheter i framtiden. Kärlek är det viktigaste i allt mänskligt liv."
(Dalai lama)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie