Det här med bokserier

Helgfråga: Hur är det med er, läser ni bokserier i rätt ordning eller kan ni hoppa lite? Har ni någon favoritserie?
 
Jag minns inte riktigt om jag läste några bokserier innan jag gick på högstadiet - bortsett från Annika Thors romanserie om Steffi och Nelli, som börjar med boken En ö i havet. Den serien läste jag på mellanstadiet och jag har för mig att jag läste böckerna i rätt ordning.
 
 
 
Efter att ha läst Wallander-serien i helt fel ordning under högstadiet och gymnasiet, bestämde jag mig för att inte läsa bokserier i fel ordning igen. I och för sig har det hänt med någon enstaka serie, men då har det gått hyfsat bra ändå. Men som sagt, jag har som regel att inte hoppa hit och dit i bokserier. Så långt det är möjligt, försöker jag att läsa böckerna i rätt ordning.
 
Favoritserie ... Hur många böcker krävs det för att det ska räknas som en serie? Räcker trilogi? Favorittrilogi är Hungerspelen-serien och när det kommer till bokserie med fler böcker än så, är det naturligtvis Henning Mankells serie om Kurt Wallander som är min favorit. Rent språkligt har den väl sina brister, men rent emotionellt betyder den oerhört mycket för mig. Jag sökte min tillflykt dit under senare delen av högstadiet och kunde för ett ögonblick glömma bort verkligheten.


Dagens citat:

"Allt händer i exakt rätt ögonblick, varken för tidigt eller för sent. Du behöver inte gilla det … det är bara lättare om du gör det."
(Byron Katie)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie