När "Microsoft" ringer

Som tur är händer det inte så ofta, men emellanåt ringer det folk som talar engelska, med en kraftig utländsk brytning, och påstår sig ringa från Microsoft. Enda gångerna som jag har svarat på dessa samtal, är när de ringt från ett svenskt nummer. Annars brukar jag låta dem ringa och därefter fixa till så att de nästa gång kommer direkt till min röstbrevlåda. Att jag vet att de är från "Microsoft" är för att jag söker upp dessa nummer på nätet (de gånger jag inte svarar) och ser vad andra har skrivit.
 
Dock tryckte jag på "upptaget" vid ett tillfälle när de ringde, eftersom jag var på jobbet och snabbt behövde få tyst på telefonen. Vad tror du hände? Jo, innan ens en sekund hade hunnit passera, ringde de igen. Då tog jag mig tid att trycka bort ljudet - i och med att jag insåg att de inte skulle nöja sig med att höra att jag klickade bort dem.
 
Det är möjligt att det inte är en verklig person som sitter och ringer dessa nummer, utan att de har någon form av dator som massringer olika telefonnummer (för att spara tid?), men jag kan ändå tycka att om det börja tuta upptaget, borde de nog fatta att de inte är önskvärda? Eller är det bara jag som tänker så?
 
 
 
 
Dessutom - finns det verkligen tillräckligt många som faktiskt går på dessa bluffsamtal, för att det ska vara lönsamt? I och för sig fanns det några som svarade på /ringde tillbaka till de här skumma utländska samtalen som ringde väldigt många här i Sverige för ett tag sedan (bland annat en 19-årig kille från Halland), men borde det inte ringa någon klocka att det ringer en person från "Microsoft", som talar knapphändig engelska med en kraftig utländsk brytning och som påstår sig veta att ens dator är hackad, full av virus m.m.? Jag menar, hur troligt är det att Microsoft skulle ha sådan koll på deras datorer som säljs? I ärlighetens namn har jag svårt att tro att de ens bryr sig. Bara de får sålt sina datorer, så borde de vara nöjda.
 
När "Microsoft" ringde till jobbet en gång, spelade jag med när de påstod att datorn var hackad eller full av virus och jag sade väldigt bekymrat att jag genast skulle ta upp saken med vår IT-tekniker. Sedan lade jag på, men jag hann höra denna "Microsoft"-nisse protestera mot att jag skulle prata med IT-teknikern (som vi för övrigt inte har - eller, det är jag som får agera IT-tekniker på kontoret).


Dagens citat:

"Det beror på själens girighet att den vill gripa tag i och äga mycket, och så griper den efter tiden och det kroppsliga och mångfalden, och därvid förlorar den just det som den äger."
(Augustinus)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Em.:

När de ringde mig upprepade jag bara frasen "No, sorry. I don't trust you." och därefter har de inte ringt igen. Det var två-tre år sedan nu.

Svar: Jag borde kanske testa det nästa gång de ringer. Senaste gångerna har jag bara lagt på när jag har hört att det är de. I och för sig ringer de inte så ofta till mig längre, men jag ska definitivt ha det i åtanke nästa gång. :-)
Jessica