Skillnad på ID-handling och ID-handling

Min chef var tidigare förordnad som målsägandebiträde åt en person som blev utsatt för grov misshandel. Eftersom klienten var väldigt rädd för att personen som misshandlat klienten skulle få veta var denne befann sig, hade vi angett advokatfirmans postadress som klientens kontaktuppgift när vi hjälpte denne med att få ut sitt skadestånd. I samband med detta fick vi en avi om att klienten hade ett rekommenderat brev att hämta ut och detta skulle göras personligen av klienten. Klienten kom därför förbi kontoret, hämtade avin och gick bort till Kvantum för att hämta ut sitt rek.
 
Efter en stund ringde klienten och bad mig prata med Kvantums personal, då de vägrade lämna ut dennes försändelse. Tjejen i postutlämningen som jag pratade med, förklarade att det inte räckte med den identifikationshandling som klienten fått från Migrationsverket och det var inte heller var tillräckligt att jag kom dit och intygade att klienten var den som klienten påstod sig vara. Tyvärr minns jag inte hur det hela slutade, men just den dagen fick klienten i alla fall inte hämta ut sitt rek.
 
 
 
 
Nu har jag förvisso inte sett hur ID-handlingen från Migrationsverket ser ut, men jag kan tycka att den borde vara fullt tillräcklig? Jag menar, om foto, namn och födelsedatum finns med, varför skulle det inte räcka? Visst är det bra att Posten/Postnord har skärpt reglerna för uthämtning, men ibland tycker jag att de är lite väl hårda.
 
Om jag minns rätt hade klienten inget pass just då och den här processen med att få beslut om uppehållstillstånd etc. kan ju ta flera år (åtminstone väldigt lång tid som det ser ut just nu). Hur har Posten tänkt att dessa personer då ska kunna hämta ut rek. m.m.? Jag kan tycka att det borde finnas något undantag eller liknande för just dessa personer som kanske bara har Migrationsverkets identifikationshandlingar - under förutsättning att det finns foto, fullständigt namn och födelsedatum. Alla har kanske ingen möjlighet att kunna ange någon annan med svensk ID-handling som ska kunna hämta ut deras försändelser.
 
Eller är det jag som är helt ute och cyklar?


Dagens citat:

"När du är stilla är du den du är bortom din jordiska tillvaro: medvetande – obetingat, formlöst, evigt."
(Eckhart Tolle)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie