Att vänta med sex

Det kan vara både intressant och upprörande att höra andras åsikter om saker och ting. I ett Dilemma-avsnitt blev jag ordentligt upprörd, då panelen luftade sina åsikter om det här med att vänta med sex.
 
Problemställningen var ungefär följande. En kille undrade hur han skulle gå tillväga med sin flickvän. De hade vid det laget varit tillsammans i några månader (max ett halvår) och han och flickvännen hade fortfarande inte haft sex med varandra, eftersom flickvännen ville vänta tills det kändes rätt. Killen hade gått med på detta, men eftersom han själv tyckte att sex var en viktig del i ett förhållande, kände han nu att han började få nog.
 
Jag blev riktigt paff när jag hörde panelens åsikter om saken. Framförallt den ena panelmedlemmen, som verkade håna flickvännen. Personen förstod inte vad det fanns att vänta på, utan tyckte att flickvännen helt enkelt skulle släppa till - för under själva sexakten skulle det trots allt kännas bra. En annan tyckte att om det inte kändes rätt att ha sex med sin partner efter sex månader, borde de rätt och slätt göra slut.
 
Det här gör mig minst sagt upprörd. Naturligtvis får de tycka och tänka vad de vill, men att göra sig lustig över någon annan på det här sättet får mig att må illa. Själv har jag alltid fått höra att man ska endast ha sex med någon när man själv känner att det känns rätt (för var och en bestämmer själv över sin egen kropp) och fram till nu trodde jag att det var en självklarhet för åtminstone de flesta.
 
 
 
 
Var och en bestämmer som sagt över sin egen kropp och vet själv vad som känns bra eller inte. Ingen - och då menar jag ingen - har rätt att tvinga en till något som man inte vill. Om den här tjejen vill vänta tills hon tycker att det känns rätt, då borde killen respektera detta. Åtminstone om han tycker tillräckligt mycket om henne. Ifall han inte kan "hålla ut" till dess, då är de antagligen inte rätt för varandra.
 
Alla är vi olika och det borde respekteras. Bara för att en person inte vill ha sex med sin partner när de varit tillsammans i ett halvår, innebär det inte att personen inte tror på relationen eller liknande (som de i panelen tycktes anse). Kanske bottnar det i något särskilt och i mina ögon/öron är det bästa att prata ut med varandra så att båda vet vad den andre känner. Tillit och öppenhet är bland det viktigaste i ett förhållande.
 
Summa summarum: Du bestämmer över din egen kropp och vet själv vad som känns bäst för just dig. Ingen har rätt att tvinga dig till något du inte vill. Du har ingen skyldighet att "släppa till" om du inte vill, bara för att du är i ett förhållande. Du har alltid rätt att säga nej om det inte känns bra för dig. Kom ihåg det. <3


Dagens citat:

"Det är inte andras felsteg, inte vad andra gjort eller lämnat ogjort som man bör betänka, utan vad man själv gjort eller underlåtit."
(Buddha)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie