Kära gamla Salve

När jag för ett litet tag sedan såg den här annonsen i Falkenbergsposten, kände jag mig nostalgisk:
 
 
 
 
Som barn tyckte jag att en av höjdpunkterna på sommarlovet, var att stiga upp på morgonen och se Sommarlovsmorgon som brukade sändas på SVT. Vissa somrar var programmet bättre än andra och ett Sommarlovsmorgon som jag minns med värme är Salve, som sändes i slutet på nittiotalet. 1997 närmare bestämt och det året skulle jag fylla åtta år. Japp, att skriva den meningen gav mig en smula åldersnoja.
 
I korthet handlade Salve om att Nils från Bagarmossen skulle besöka medeltidsmarknaden och riddarspelen (om jag minns rätt) på Kalmar slott. Fast något hände med hans mobiltelefon och plötsligt befann sig Nils på medeltiden (slutet på 1300-talet). Under sommaren fick man följa Nils kamp för att ta sig hem och som en bonus fick man en rätt bra historielektion på köpet.
 
 
 
Hur kommer då Mecklenburg in i bilden? Jo, det sprang omkring en ond och skum filur som kom från just Mecklenburg. Då tyckte jag att det var ett otroligt roligt namn och trodde att det var något som de hade hittat på.
 
Brukade du se på Sommarlovsmorgon som barn?


Dagens citat:

"Spänningar beror på att du försöker bli den du tror att du ska vara. När du är avslappnad och lugn är du dig själv."
(Johnny Torsell)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie