Löjlig som mår dåligt?

Efter att jag hade besökt psykologen första gången på grund av mitt mående nu under graviditeten, kände jag ånger och dåligt samvete. Vem var jag att ta upp psykologens värdefulla tid med mina små problem - som egentligen inte är några problem? Uppriktigt sagt kände jag mig löjlig som mår dåligt - framförallt då det finns värre saker att råka ut för. Jag kände mig egoistisk för att jag upptog psykologens tid.
 
Jag har vridit och vänt på mina känslor sedan dess. Förvisso finns det ingen egentlig anledning för mig att må dåligt. Ätstörningen är i själva verket ett resultat som mina hjärnspöken gett upphov till. Fast trots att min förnuftiga och logiska sida vet detta, kan jag inte rå för att jag ändå mår dåligt. Dessa känslor ska inte förringas, utan faktiskt tas på allvar. Ju tidigare man tar tag i ett problem, ju lättare är det att lösa det. Att försöka sopa sin psykiska ohälsa under mattan löser inget.
 
 
 
 
Det är också viktigt att faktiskt ta hjälp - oavsett om det är från nära och kära eller professionella, såsom exempelvis psykolog. Jag själv är en person som drar mig för att be om hjälp och försöker lösa mina problem själv så långt det går. Jag har nu börjat inse att jag måste bli bättre på att be om hjälp och att be om hjälp tidigare än vad jag gör idag. Även om man kan lösa mycket på egen hand, finns det tillfällen då man faktiskt kan behöva hjälp utifrån. Min ätstörning - när jag 2009 eller 2010 insåg att jag hade den problematiken - är troligtvis ett sådant tillfälle. Det har jag insett nu.
 
Man har kort och gott rätt till sina känslor och upplevelser och oavsett vad det gäller, ska dessa tas på allvar. Tillåt aldrig någon annan att förminska dessa eller få dig att tro att de är mindre viktiga. Psykisk ohälsa som man inte tar itu med på en gång, riskerar att förvärras så pass att det kan bli mycket svårare att komma ifrån det när man väl får hjälp. Bättre att ta tjuren vid hornen på en gång - då slipper man förhoppningsvis må dåligt under en längre period. Vi förtjänar alla att få må bra. <3


Dagens citat:

"Människor tenderar att belasta sig med så många val. Men i slutändan kan du kasta bort dem alla och ta ett enda grundläggande beslut: Vill du vara lycklig eller vill du inte vara lycklig? Det är verkligen så enkelt. När du gör det valet, blir din väg genom livet klar och tydlig."
(Michael A. Singer)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie