"Min högsta önskan"

Jag har ett par personer i min närhet som verkar använda uttrycket "min högsta önskan" lika lättvindigt som många använder begreppen "jag älskar dig" och "förlovning" och byter ut sin högsta önskan ungefär lika ofta som man byter underkläder. Jag har också insett att framförallt en av dessa personer verkar använda "min högsta önskan" lite manipulativt för att få som denne vill. Jag menar, hur kan man ha hjärta att neka en person att få sin högsta önskan uppfylld? I mina ögon hade personen lika gärna kunnat säga att "jag skulle gärna vilja", istället för "åh, min högsta önskan är..."
 
Jag vet inte vad begreppet "högsta önskan" innebär för dig, men för mig innebär det något som jag otroligt gärna vill uppleva/uppnå i livet, men som kanske kan vara svårt att nå. Med andra ord brukar jag inte betrakta exempelvis att ligga och läsa en bok som min högsta önskan. Däremot kan det vara något som jag gärna vill göra. Förstår du då vilken skillnad jag är ute efter?
 
Det som senast fick mig att fundera på det här med högsta önskan, var när en person sade att dennes högsta önskan var att få ett fotografi på mig och älsklingen. För mig är det inte i nivå med en högsta önskan, däremot kan jag tänka mig att det är något som personen gärna skulle vilja ha. Varför då använda begreppet "min högsta önskan" om något av det slaget? Är det för att försäkra sig om att personen inte ska neka en det? Är det av okunskap?
 
 
 
 
I allmänhet är jag lite "allergisk" mot den här typen av inflation/felanvändning när det gäller vissa begrepp. Att säga "Jag älskar dig" har för mig en oerhört djup betydelse och är inget som jag säger till nya bekantskaper. Det är trots allt en milsvid skillnad på att "tycka om" och att "älska". Jag förstår att det kan vara svårt att veta skillnaden om man inte har upplevt de båda typerna av känslor. Och det gäller inte bara när det är riktat till en viss person, utan även när man talar om saker man tycker om/älskar att göra.
 
Något annat begrepp som också "missbrukas" nuförtiden och används relativt lättvindigt, är "förlovning". Jag skrev om det för flera år sedan. Med jämna mellanrum har jag den här diskussionen med en i min närhet, eftersom personen inte verkar förstå vad en förlovning innebär egentligen. Att förlova sig med någon genom att båda kommer överens om det, är lika mycket förlovning som om en av parterna skulle ha friat. Efter det är det bara att bestämma dag och plats samt övrig planering inför ett bröllop. Att då kräva att den andra också ska fria, efter att båda kommit överens om att förlova sig, är något man fått om bakfoten. Varför förlova sig en andra gång? Räcker det inte med en gång? Som svar på den frågan har jag fått att det är så man gör nuförtiden. Eh, nej? Däremot kan jag gå med på att det är ett stort missförstånd. Och bara för att "alla andra" gör fel, innebär det inte att det är rätt. Det betyder inte ens att det är så det ska vara nuförtiden. Allt har sin betydelse, oavsett vad andra säger eller gör.
 
Vad tycker du själv om det här?


Dagens citat:

"Den viktigaste kärleksrelationen är den med dig själv."
(Julie Orlov)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie