När klienter kräver att bli prioriterade

Jag kan inte rå för det, men ibland blir jag bara så trött på klienter som tycks tro att hela världen kretsar kring dem. Naturligtvis vet jag att för en själv är ens egna angelägenheter viktigast, men det jag menar är att man inte kan utgå ifrån att alla andra också ska tycka det och prioritera en själv.
 
Det jag har i åtanke idag är en tidigare klient till min chef, som hade min chef som ombud i ett ärende för ett antal år sedan. Nu tog klienten åter kontakt, därför att denne ville driva ett ärende vidare som delvis hade med det tidigare ärendet att göra. Personen var mån om att lägga ut hela sin livshistoria vid varje kontakt och påpekade varje gång att alla myndigheter och hela rättsväsendet i landet var involverade och stod på klientens sida.
 
Min chef kände att hon inte hade tid att åta sig ärendet och därför fick klienten vända sig till ett annat ombud. Det är nu min irritation kommer in. En förmiddag ringde klienten och krävde att jag omgående skulle maila över alla handlingar i det tidigare ärendet till det nya ombudet, eftersom klienten just då satt i ett möte med ombudet. Handlingarna skulle mailas över genast (typ, helst igår). Klienten hade ingen förståelse för att jag just då satt upptagen med andra och för oss mer brådskande uppgifter. Jag blev nästintill utskälld av klienten när jag försökte förklara detta. För denne var det självklart att jag skulle släppa allt jag hade för händer och göra det klienten sade till mig att göra.
 
 
 
 
Kanske är jag för snäll, men jag tog paus i det jag gjorde, gick ned till källaren och letade fram det gamla ärendet. Som tur var fanns det inte särskilt många handlingar där som skulle skickas över.
 
Vad jag helt enkelt vill ha sagt med detta gnälliga inlägg, är att man inte alltid kan förvänta sig att alltid prioriteras högst överallt. Tyvärr kan det finnas andra ärenden som är mer brådskande än sitt eget. Vi hade en annan klient som mailade oss på morgonen och krävde att vi under dagen skulle få till en förlikning med motpartsombudet i klientens bodelningsärende. Problemet är bara att man inte kan kräva att saker och ting ska gå så fort. Min chef hade en förhandling i ett annat ärende den dagen och motpartsombudet var också upptagen.
 
Ibland måste man helt enkelt finna sig i att det inte går att få saker och ting klara på en gång, även om det inte finns något viktigare än just detta i ens eget liv. Man måste ta hänsyn till att andra kanske har annat att göra som kan vara mer brådskande.


Dagens citat:

"Se till att nuet är din vän, inte din fiende. Hedra det genom att ge det din fulla uppmärksamhet. Uppskatta det genom att vara tacksam för det."
(Eckhart Tolle)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie