Protestpromenad

Varje år (åtminstone sedan vi flyttade till Falkenberg i februari 2014) har Nygatan här i stan förvandlats till en sommargågata på sommaren. Rätt många butiker ligger längs med Nygatan (som dessutom är ett gångfartsområde i vanliga fall - vilket bilarna aldrig verkar bry sig om) och denna gata leder upp till Stortorget.
 
Nåväl. Denna gata blir i alla fall en sommargågata varje sommar och jag har för mig att ena motiveringen var att det har att göra med alla turister/sommargäster som kommer.
 
 
 
 
Skyltningen är alltid lika tydlig varje år. Det går inte att missa enligt mig. Därför blev jag rätt ilsken en kväll när jag och älsklingen strosade längs med Nygatan på väg till vår favoritrestaurang och bil efter bil körde på som vanligt. Jag har mycket svårt att tro att dessa bilar hade tillstånd (endast en parkerade på en av parkeringarna, resten körde rakt igenom) och jag blängde därför surt på varje bil som passerade oss. Till slut fick jag nog och sade till älsklingen att jag minsann skulle visa de där marodörerna att detta nu var en sommargågata och styrde stegen ut mot Nygatan och gick sedan mitt på denna gatustensbelagda gata. Älsklingen följde med och hand i hand gick vi i maklig takt på gatan.
 
Det hade inte gått någon lång stund förrän det kom en bil i full karriär. Jag såg mig om över axeln och noterade att det var en vanlig personbil. Vi fortsatte att gå och bilen tvingades sakta ned. Tydligen gick vi lite för långsamt, för plötsligt tutade bilen på oss. Vi rörde inte en min, utan fortsatte vår promenad. Dock bestämde jag mig för att gå ända till slutet av gatan, istället för att korsa Rörbecksplatsen som vi brukar göra när vi ska till den restaurang som vi var på väg till.
 
Strax efter att bilen tutade på oss, kom en av Hallandstrafikens busschaufförer cyklandes och han började knacka på bilrutan och försökte förklara för föraren att han inte hade något att göra på gågatan.
 
Ja, kanske var det löjligt av mig att göra så här, men jag är så fruktansvärt trött på att så många struntar i de regler som finns! Regler är INTE till för att brytas. Och jag gjorde ju inget fel! Även om den här bilen nu skulle ha tillstånd, måste den lämna oss företräde - det är ju en gågata nu under sommaren. Så det så. Jag tar bara vara på min rätt. Hade det däremot varit en blåljusbil (polis, brandkår eller sjukvård) skulle jag - av respekt - lämnat denna företräde.


Dagens citat:

"När vi fått smaka på friheten i det nya sättet att vara, agera och tänka finns det ingen väg tillbaka."
(Madeleine Swartz)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie