De laglösa cyklisterna

Egentligen blir det här inlägget lite som att kasta sten i glashus, då jag under en tid själv faktiskt bröt mot gällande trafikregler i egenskap av cyklist. Fast till mitt försvar måste jag ändå säga att det hela var ett missförstånd från min sida. Men ändå. Jag bröt mot gällande trafikregler. Jag borde ha kollat upp det tidigare.
 
Nåväl, trots ovanstående tänker jag ändå ge mig i kast med det här inlägget.
 
Nu vet jag inte om de cyklister som omfattas av det här inlägget gör dessa saker medvetet och anser sig att de står över all vett och etikett och alla trafikregler, eller om de - som jag var - är omedvetna om att de beter sig som busar. Det ska jag låta vara osagt och jag vill passa på att förtydliga att detta är mest en reflektion från min sida. Naturligtvis finns det två sidor av ett mynt, men jag väljer nu att skriva inlägget utifrån en fotgängares och bilförares perspektiv. Då kör vi!
 
 
 
 
Som fotgängare vågar jag ibland inte vara ute och promenera, eftersom det helt plötsligt kan komma en cyklist farande. Cyklister har nämligen en tendens att cykla lite var och hur de vill. Cykelbana, trottoar/gångbana, väg/gata ... Allt tycks vara en och samma sak för vissa cyklister och om de skulle komma farande på en trottoar/gångbana, väjer de sällan för fotgängare. I dessa cyklisters värld tycks cyklister ha företräde - oavsett var de befinner sig.
 
När det kommer till övergångsställen (obs! Jag menar ej cykelöverfarter eller kombinerade övergångsställen och cykelöverfarter), anser sig cyklister vara likställda med fotgängare - och ibland till och med stå över fotgängarna. Det är bara att cykla på i full karriär när man kommer till ett övergångsställe - oavsett om cyklisten ska ta sig över gatan eller korsa övergångsstället. Om en fotgängare håller på att ta sig över det övergångsställe som cyklisten ska korsa, anser sig cyklisten ha all rätt att bara svepa förbi - fotgängaren får skylla sig själv om denne blir skadad. Alla vet ju att det är en ytterst komplicerad process att stanna en cykel och som cyklist förlorar man värdefulla sekunder på att låta fotgängaren passera i lugn och ro.
 
 
 
 
Körriktning är helt irrelevant för cyklisten - det fungerar väl att cykla åt precis vilket håll som helst? Varför ska man ödsla tid och energi på att ta hänsyn till åt vilken riktning det är tänkt att cykeltrafiken ska gå? Mötande cyklister får helt enkelt väja!
 
Nej, jag är långt ifrån en perfekt cyklist de gånger jag själv är en sådan. Fast jag försöker alltid att visa hänsyn och följa de trafikregler som jag känner till. Uppenbarligen är det långt ifrån alla cyklister som tänker på samma sätt - i alla fall vad det verkar som.


Dagens citat:

"Medvetandet själv är den främste målaren. Hela världen är en tavla."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie