Drömfångare (Stephen King)

"Det var en gång i staden Derry fyra pojkar som gjorde något otroligt modigt. Utan tvekan något bra, kanske till och med något fantastiskt. Något som förändrade dem på ett sätt som de aldrig riktigt skulle komma att förstå.

Tjugofem år senare har pojkarna blivit män med egna liv och egna problem. Men banden dem emellan består. Varje höst träffas de fyra i en stuga i Maine för att jaga. Men detta året kommer en främling till stugan. Han har gått vilse, är förvirrad och nära nog förfrusen och mumlar gång på gång något om ljus i skyn. Hans osammanhängande yrande visar sig vara oroväckande klarsynt. Innan de vet ordet av är männen inbegripna i en gastkramande kamp mot varelser från en annan värld. Deras enda chans att överleva finns förborgad i deras gemensamma förflutna och i drömfångaren."
 
 
 
 
För några år sedan såg jag och älsklingen filmen som är baserad på Stephen Kings Drömfångare. Dock mindes jag inget från filmen, bortsett från en enda scen - som även är med i boken. Det innebar att jag kunde läsa boken med fräscha ögon, så att säga.
 
Egentligen händer det inte särskilt mycket i boken, bortsett från mot slutet - det är då berättelsen får fart. Fast ändå var det något som höll mig kvar och fick mig att fortsätta att läsa - vilket är en av Stephen Kings styrkor. Han vet hur han ska hålla kvar läsaren.
 
Som helhet tyckte jag att det var en helt okej berättelse, även om jag inte var så förtjust i alla utsvävningar han gjorde eller när han började ge sig in på smått filosofiska tankebanor. För mig tillförde dessa inte berättelsen något. Jag tyckte också att epilogen var lite för utdragen.
 
Det är en intressant tanke som Stephen King tar upp (åtminstone är det så jag tolkar det) - hur vi människor skulle börja agera och bete oss mot varandra, för det fall jorden skulle utsättas för en utomjordisk invasion och/eller smitta. Om verkligheten skulle stämma överens med den bild som Stephen King målar upp, är det skrämmande - även om jag till viss del kan förstå varför de agerade som de gjorde.
 
Det här exemplaret har jag köpt.


Dagens citat:

"Mitt hem är i mitt hjärta, det flyttar med mig."
(Nils-Aslak Valkeapää)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie