"Misshandel på krogen"

Under mitt första gymnasieår genomförde klassen ett rättegångsspel, som en del av rättskunskapsundervisningen. Det handlade om en misshandel som ägt rum på krogen. Vi var några stycken som hjälptes åt att vara åklagare, men tyvärr gick det inte så bra för oss.
 
På paralegalutbildningen skulle vi också ha rättegångsspel och till min förvåning var det exakt samma fall som vi hade på gymnasiet! Fast i och för sig var det inte särskilt underligt att vi på paralegalutbildningen hade just det fallet, eftersom en av våra lärare på utbildningen var en av författarna bakom det här rättegångsspelet. Hur som helst, den gången fick jag istället vara målsägande.
 
Varför tar jag då upp det här nu? Jo, därför att jag har sett att Sveriges Domstolar har gjort en kort filmatisering av det här rättegångsspelet. Den visar väldigt bra och tydligt hur en brottmålsförhandling (obs! inte brottsmål...) vid tingsrätt går till, vilket jag tycker kan vara en nyttig kunskap att ha med sig. Svenska domstolsförhandlingar skiljer sig ganska mycket från de amerikanska man då och då ser på tv. Dessutom kan det vara en liten trygghet att känna till gången, för det fall man någon gång skulle bli en del av en brottmålsprocess.
 
Ta dig gärna tid att se videon. :-) Det har jag själv gjort. ;-)
 
 


Dagens citat:

"Arbeta som du skulle leva i evighet. Älska som du skulle dö idag."
(Lucius Annaeus Seneca)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie