Transkribering är intressant

Sedan jag började jobba på byrån, har min chef bett mig vid några tillfällen att transkribera olika ljudinspelningar. Att transkribera innebär att man skriver ned det som sägs och vem det är som säger det.
 
 
 
 
När jag pratar med andra, brukar jag inte tänka på hur folk pratar (såvida det inte är uppenbart när någon säger "typ" eller "liksom" efter varje mening). Fast när man transkriberar blir allt det där extra tydligt och jag har märkt att det är inte alltid som folk säger fullständiga meningar eller ens avslutar sina meningar. För mig ser det därför konstigt ut när sådana samtal skrivs ned och därigenom förvandlas till text. Det lustiga är ju att oftast lägger man inte märke till det och samtalen tycks ju flyta på ändå.
 
Eller så är det bara konstiga jag som tycker att det är intressant att det är så. ;-) Jag kommer i alla fall försöka bli mer uppmärksam på hur jag pratar från och med nu.


Dagens citat:

"Ditt verkliga jag är din bäste vän."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie