TV eller tv?

Jag följer en hel del konton på Twitter och ett av dem är Språkrådet. Ofta brukar de publicera språkfrågor som de får, tillsammans med sina svar. Ganska ofta tycker jag att dessa inlägg är intressanta, eftersom det händer att man får lära sig något nytt eller att det som tas upp är sådant som man inte tänkt på. Ett sådant inlägg var frågan om hur TV ska stavas - med versaler (stora bokstäver) eller gemener (små bokstäver)? Språkrådet hänvisade då till det här svaret:
 
 
 
 
Jag måste erkänna att svaret förvånade mig ganska mycket, eftersom jag själv fått lära mig i alla år att den här typen av förkortningar ska skrivas med versaler.
 
Men vad säger då SO?
 
 
 
Jaha ... Man lär sig något nytt varje dag.
 


Dagens citat:

"Du kan inte ta upp kampen mot egot och vinna, på samma sätt som du inte kan bekämpa mörkret. Medvetenhetens ljus är det enda som behövs. Du är detta ljus."
(Eckhart Tolle)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie