Varför barn?

För mig har det aldrig varit konstigt att vi människor vill ha barn. För mig har det varit nästan en självklar del av parlivet - för de som vill ha och kan skaffa barn. Fast för ett tag sedan läste jag något som fick mig att börja fundera. Det var en person som ifrågasatte att vi skaffar barn och menade att vi människor gör det av rent egoistiska skäl - barnen har ju aldrig bett om att få födas. Varför ska vi då tvinga dem till det?
 
På sätt och vis kan jag till viss del förstå den tanken. Det stämmer ju att barnen aldrig ber om att få skapas, men om alla hade tänkt så skulle vi människor inte alls finnas. Huruvida det hade varit bra eller dåligt, är en annan diskussion som jag inte tänker gå in på idag. Och om man ska vara ärlig, är det långt ifrån alla som önskar att de inte funnits. Fast jag menar naturligtvis inte att det är fel att tänka så. Alla har rätt till sina egna åsikter. Dock kan man inte tvinga andra att tänka så här, lika lite som man kan tvinga någon att vilja skaffa barn.
 
 
 
 
Varför ska man ha barn då? Tja, som jag ser det finns det inget rätt eller fel i frågan om man ska ha barn eller inte. Det är inte fel att inte vilja ha barn, men det är inte heller fel att vilja ha barn. Däremot kan jag tycka att det kan finnas mindre bra anledningar till att vilja skaffa barn, men det är min personliga åsikt. Alla har som sagt rätt att tycka olika.
 
Kanske är det fel att tvinga fram ett liv på det sätt som det på sätt och vis är när två människor bestämmer sig för att vilja skapa ett nytt liv. Kanske är det helt och hållet rätt. Det är upp till var och en att avgöra och oavsett vad man själv bestämmer sig för, är det rätt beslut för just en själv. Att andra kanske fattar helt andra beslut, är något som man måste respektera. Man har inte rätt att skuldbelägga någon som fattar ett annat beslut än vad man själv gjort.
 
Var och en har rätt till sin egen åsikt. Punkt.


Dagens citat:

"Den som inget annat kan göra än att sitta en liten stund hos någon som är ledsen och rädd, den människan har gjort något stort."
(Tomas Sjödin)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie