Att bete sig som en struts löser inga problem

Under min tid på advokatfirman har det inte förekommit alltför många klienter som inte betalar - om man jämför med hur många klienter som vi har per år. Fast naturligtvis händer det att vissa klienter inte betalar som de ska och gör sig okontaktbara när vi försöker på tag på dem.
 
Ibland - fast det är väldigt sällan - händer det att någon klient hör av sig efter x antal år och vill ha hjälp igen. Naturligtvis begär vi då att den gamla skulden regleras först, innan vi drar igång något nytt ärende för den här klienten samt att personen betalar in ett förskott.
 
 
 
 
Vid något tillfälle dök en tidigare klient mig när jag var och handlade på Kvantum och började prata om sin obetalda skuld till oss. Personen förklarade att anledningen till att denne inte betalat, var för att personen inte haft några pengar. Då jag frågade varför personen helt enkelt inte hade kontaktat oss och talat om det (för vi hade trots allt vid upprepade tillfällen försökt få tag på klienten både brev- och telefonledes), fick jag till svar att personen hade skämts för mycket.
 
Jag kan på sätt och vis förstå den tanken, men vad tror dessa personer att de tjänar på att sticka huvudet i sanden istället för att ta tag i problemet? Om personerna istället hade hört av sig, hade vi ju kunnat komma överens om en avbetalningsplan eller liknande. I mina ögon är det mer ärligt att se problemen i vitögat och faktiskt handskas med situationen - oavsett hur pinsamt det än kan vara. Jag skulle ha kontaktat den jag var skyldig pengar, ifall det hade uppstått en situation då jag inte hade kunnat betala för mig. Jag skulle vilja försöka lösa situationen istället för att fly från den. Skulle inte du det? Jag skulle bara må dåligt ifall jag medvetet struntat i att lösa en sådan situation.
 
Problem brukar inte försvinna av sig själva - däremot har olösta problem en tendens att slå tillbaka när man minst anar det.


Dagens citat:

"Att vara närvarande är alltid oändligt mer verkningsfullt än något man kan säga eller göra, även om närvaron ibland också kan ge upphov till ord eller handlingar."
(Eckhart Tolle)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie